עמוד:79

הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " סבתא בטרנינג" מאת ימימה אבידר טשרנוביץ פעילויות 2 ו- – 3 התשובה לסעיף האחרון של פעילות 4 והתשובה לסעיף הראשון של פעילות 3 מצטברות יחד . הילדים יכולים " להישאר" ברמת הסיפור ( בתשובות עבור הסעיף האחרון של פעילות 4 כגון : " זה הצחיק אותו , " " היא עושה התעמלות מצחיקה" או " היא מתאימה לנבחרת מכיוון שהיא ספורטאית , ( " והם יכולי ם לראות מבעד לדברי הדובר , ולהבין שהוא גאה בסבתא שלו מכיוון שהיא מתעמלת . כדאי לשוחח על כך . אפשר להרחיב את הדיון ולבקש מהילדים דוגמאות אחרות . פעילות , 4 סעיפים א- ב – אם יש בכיתה ילדים שהחיפוש בטקסט קשה להם אפשר להפנות אותם לפסקה הרלוונטית . פעילות – 5 בתרגיל בטבלה הילדים מתבקשים לארגן את הנתונים בסיפור לאו דו ו קא לפי סדר האירועים אלא לפי קריטריון אחר : דברים מרגיזים ודברים משמחים . פעילות – 6 התלמידים נדרשים כאן להבחנה אינטואיטיבית בין מילים שהשימוש בהן שכיח לבין מילים שהשימוש בהן עשוי לאפיין את סבתא של נונו , שלדבריו , מדברת ב"מילים של שבת . " " מילים של שבת" - ילדים שאינם מכירים את הביטוי יוכלו אולי להבינו מההקשר , ולכן הם מתבקשים לשער מה פירושו . בהקשר הזה אפשר להזכיר כינויים אחרים למילים , כמו " חגיגיות" ( יופיע בהקשר לטקסט הבא ) או " מהודרות . " אפשר לבקש מהילדים להיזכ ר במילים " חגיגיות" מתוך שירים שהם שרים או מתוך סיפורים שקראו . אפשר להכין קופסה למילים חגיגיות , ולהוסיף אליה מילים לאחר קריאת השיר " אפשר לומר אותו דבר בכל מיני מילים . " פעילות – 8 פעילות זו מאפשרת להתנסות במעין עבודת חקר . כמו כן , בפעילות זו נפגשים הילדים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . סעיף ב' מאפשר גם לעסוק בקריאה נכונה של השורות בטבלה ( בעזרת פעולת הסיכום . ( אפשר לנצל את הפעילות על המילים הלועזיות גם כדי לתת לדוברי השפות הזרות הזדמנות להפגין את מומחיותם ( התלמידים האלה יזהו , ככל הנראה , מילים שהושאלו לעברית משפתם , וייתכן שהם אף משתמשים בהן דרך קבע . ( המילים הלועזיות האלה חדרו לשפה , והן מופיעות במילונים . בדיבור היומיומי משתמשים גם בהן וגם במקבילותיהן העבריות . הצעה לפעילות נוספת - לאחר קריאת כל הסיפור " סבתא בטרנינג" הילדים יכולים לסכם אותו , ולציין בסיכומם את הדברים המוזכרים בו שמשמחים את הילד בסיפור , את הדברים שמרגיזים אותו ואת הדברים שמצחיקים אותו . אפשר לבדוק עם הילדים בכיתה אם גם הם מרגישים רגשות דומים לרגשות הילד בסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר