|
עמוד:52
הערות והצעות להוראת הפרק השיר " סליחה" מאת לאה נאור כדאי ללמד את השיר לקראת יום הכיפורים . אפשר להזכיר את הביטוי " עשרת ימי תשובה" – כינוי לימים שבין ראש השנה ליום כיפור . את היקף העיסוק בנושא הסליחה במקורות ובמנהגים כדאי להתאים לאופייה של קבוצת התלמידים . לפני קריאת השיר כדאי לשוחח על הנושא " סליחה" בלא זיקה לשיר : למה מבקשים סליחה ? ממי ? האם חשוב לבקש סליחה ? האם חשוב לסלוח ? האם יש דברים שאי אפשר לסלוח עליהם ? מה מרגיש זה שמבקש סליחה , ומה מרגיש זה שמבקשים סליחה ממנו ? השיר " סליחה" בנוי כשיחה בין ילדה לילד . שמות הילדים אינם מוזכרים בו , ואין בו משפטי הסבר כמו " הוא אמר" או " היא אמרה . " המין הדקדוקי לבדו הוא הרומז על מין הדובר . בבית הראשון כולו הדוברת היא ילדה . בבית השני כולו הדובר הוא ילד . בבית השלישי כל אחד מהשניים אומר שורה או שתיים . מתוכן הדברים אפשר להבין שהדוברים הם ילדים . לאחר קריאת השיר כדאי לשאול את הילדים כמה בתים יש בשיר , ואיך אפשר לדעת זאת ( לפי הרווח בין בית לבית ולפי התוכן . ( פעילות – 1 בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להוסיף לפעילות מאגר מילים : ראשון , שני , מבטיחה , מבטיח . פעילות – 2 סעיף א – בשיר כתובות הבטחות לעתיד . זו הזדמנות לבקש מהתלמידים לומר משפטים טבעיים , שהפועל בהם מוטה בזמן עתיד . כדאי להקפיד על הטיה נכונה לזמן עתיד בכלל , ו לגוף ראשון בפרט ( שימוש באות הפותחת אל"ף , בניגוד ללשון הדיבור שבה מתגברת הנטייה להטות פעלים לגוף ראשון בעתיד ביו . ( ד " אפשר לבקש מן הילדים לבדוק את הדוגמאות המופיעות בשיר ולומר באיז ו אות מתחיל כל פועל : " אעשה , " " לא אעליב , " " אוותר , " " לא אזרוק " וכ ן הלאה . בעבודה עם תלמידים מתקדמים כדאי להפנות את תשומת לבם לפעלים בעתיד בגוף ראשון , שבהם אין הבדל בין זכר לנקבה . סעיף ב – בעבודה עם מתקשים כדאי להציע לילדים כמה תחומים לחשיבה : במשפחה , ביחסים עם אחים , במשחק עם חברים , בבית הספר וכו . ' פעילות – 3 סעיף ב – רוב התלמידים בוודאי יחושו באבסורד שבבית השלישי – חוסר הסבלנות ומילת הגנאי בסמיכות להבטחות שבבתים הראשונים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לרמוז לילדים על ההומור , ולשאול אם משהו בבית הזה מצחיק , ולמה . אפשר גם לשאול ישירות : " האם לדעתכם הילדים הצליחו לעמוד בהבטחה ? מה אתם חושבים על ההבטחות של הגיבורים " ?
|
|