עמוד:17

במשפט וכדומה . אחת המטרות במילה טובה ב היא הרחבה והעמקה של אוצר המילים הסביל והפעיל של התלמידים , לצורך שימוש מדויק במילים והתבטאות עשירה והולמת מבחינת המשלב . נקודת המוצא לטיפול באוצר מילים היא תמיד הקשר טקסטואלי . לפני הקריאה נועד הטיפול באוצר מילים להסיר חסמי קריאה או להטרים תוכן באמצעות מילים ומושגים . אפשר מראש לחלץ מילים קשות לסוגיהן השונים – לברר את משמעותן במילון או לשער את משמעותן ; לשלב במשפט חלופי את המילה . במהלך הקריאה עשויים להתגלות עוד חסמים לקסיקליים . מומלץ בשלב זה לפרש את המילה ולהמשיך בקריאה . לעתים נכון לעצור כדי להתרשם מבחירה לקסיקלית יפה במיוחד , מעניינת וכדומה . לאחר הקריאה עוסקים בביסוס הידע של המילים שנרכשו – עוסקים בנרדפות , בשורש , ברמזי תוכן , במשפחת מילים , בשדה סמנטי ובצירופים . לדוגמה , בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" ( כרך א ) עוסקים במילים נרדפות כמו מילים " חגיגיות" – יש נגיעה במשלבים שונים מבלי לתת להם את השם המדעי . יש גם חשיפה למילים לועזיות שנכנסו לשפה העברית . בפרק " חורף" ( כרך א ) מכירים שיר על חנוכה של ביאליק המושר גם היום ובו מילים במשלב גבוה ( למשל , אבוקה ) ומילים שאין משתמשים בהן היום ( כמו כרכר ) . באותו פרק עוסקים בשדה סמנטי ומסבירים מילים בהקשר של חורף . בפרק " טיפשים או חכמים " ? ( כרך ב ) מרחיבים התלמידים את אוצר המילים שלהם במילים פחות שכיחות בשיח שלהם . בכל טקסט חדש יפעילו המורים שיקול דעת באשר לדרך שמתאימה לטפל באוצר המילים שבטקסט תוך בחירה מושכלת של המילים ואופן הוראתן ( נוסף על הטיפול המוצע בספר לתלמיד . ( אחד האמצעים לקידום ערנות מטא- לשונית והעשרה של אוצר מילים או ידע על אודות מילים היא שיחה לבירור סמנטי . על פי בלום-קולקה שיח מטא פרגמטי ומטא - לשוני ( דיבור על דיבור ועל שפה ) מעיד על רמה לשונית גבוהה . " רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות . " בלום- קולקה מוסיפה כי בסוג זה של דיב ור , " ילדים 23 בלום- קולקה , ש' וחמו , מ' . ) 1121 ( פרק : 1 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש ' בלום-קולקה ומ ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשו רת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 18-91 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . 24 ביאליסטוק , א' . ) 2111 ( ) B ialystok ( אצל : בלום- קולקה , ש' וחמו , מ' . ) 1121 ( פרק : 1 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום -קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 68-24 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר