עמוד:9

טקסטים ספרותיים , טקסטים עיוניים – מאפיינים והדגשים בהוראה הטקסט הספרותי " עולם השיח של הספרות משקף את המאגר העשיר של הניסיון החווייתי והתרבותי של היחיד ושל החברה , לאורך הדורות" . הספר עונה על תפיסה זאת באמצעות טקסטים ספרותיים לסוגיהם השונים – סיפור , קטע מספר , שיר , שיר זמר , מעשיות . במבוא לספר " מפגשים עם טקסטים , " מציגות הכותבות את ייחודו של הטקסט הספרותי בהקשר של הוראה למידה בבית הספר . " ס' לנגר ] ... [ ( Langer , 1942 ) טוענת כי כבר מקריאת המילים הראשונות ] של טקסט ספרותי [ נשאבים הקוראים לתוכו כשהם משאירים מאחוריהם את עולם היום יום . " הקוראים – כך מוצג – מתייחסים אל הטקסט הספרותי כאל התנסות ולא כאל אינפורמציה , ומביאים בחשבון את עצמם ואת העולם הסובב אותם , לצד הדמויות והמצבים המתוארים בטקסט . בהישען על מחקריה של לנגר בנוגע לתהליך הקריאה , מרחיבות הכותבות ארבע עמדות שהקוראים נוקטים ביחסם לטקסט ספרותי . כל ארבע העמדות , או ' הפעולות' להלן מתקיימות במידה זו או אחרת גם בקריאת טקסט עיוני , ו אולם יש להן מפרט המייחד את התהליך של קריאת טקסט ספרותי : › כניסה אל הטקסט – זיהוי הדמויות : מראה , מקום , מניעים , קשרים בין הדמויות והשוואה לאירועים דומים של הקוראים . › תנועה בתוך עולם הטקסט – הרחבת ההבנות והתובנות מתוך הטקסט : הבנת המצבים , המניעים והרגשות של הדמויות , קישור בין העולם ה מדומיין לעולמם של הקוראים . › רפלקציה על החיים ועל הידע האישי באמצעות הטקסט – שימוש בתובנות שנאספו במהלך הקריאה גם בעולם המציאותי ( של הקוראים . ( › התרחקות מן הטקסט – הערכה וב יקורת של הקוראים לגבי רכיבים שונים בטקסט ( תוכן וצורה , ( ולגבי תהליך הקריאה של עצמם . המפגשים עם טקסטים ספרותיים בספר הלימוד מילה טובה ב' מבוססים על גישה הרואה בקריאה תהליך הידודי ( אינטראקטיבי ) המתרחש בהקשר חברתי תרבותי של הקוראים , ולכן נותן 6 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמוד . 21 7 משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקסטים . ירושלים . 8 לנגר , ס ' . ) 2191 ( ) Langer ) אצל : משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקסטים . ירושלים . עמוד . 22 9 משר ד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקס טים . ירושלים . הרחבות ודוגמות לעקרונות הסדרה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר