עמוד:5

עקרונות הסדרה העקרונות שהספרים מושתתים עליהם , מתאימים לעקרונות תכנית הלימודים בתוספת הדגשים שמטרתם לענות על הצרכים הספציפיים של תלמידים בכיתה . 'ב ואלה הם העקרונות : › למידת שפה אינטגרטיבית : נושא , עולם שיח וסוגה היוצרים עיגון הקשרי להוראת השפה – בספר , על שני כרכיו , 41 פרקים המאורגנים ב- 01 שערים תמטיים . בכל שער מיוצגות סוגות שונות , ובכל פרק יש מיקוד בעולמות השיח הרלוונטיים ( בדרך כלל עולם שיח אחד , ( אך תמיד תוך הדגשה של סוגה אחת מרכזית ( גם אם מוצגים טקסטים בסוגות אחרות , הם משמשים כרקע . ( התלמידים בוחנים את הטקסטים מצד ת וכנם , ואגב הקריאה הם לומדים להכיר את הסוגה ואת מאפייניה . המבנים הלשוניים ודפוסי השיח נלמדים כאמצעים להבנה וכמשרתים את צורכי הביטוי של התלמידים . הנושאים המיוצגים בספר הם : חגים ו עוד נושאים הקשורים למעגל השנה , תכנים המופיעים בספרי לימוד בתחומי דעת שונים , ותכנ ים מ תחומי עניין של התלמידים כגון : בעלי חיים , חברות וכד . ' › הצגת מגוון ( תוכני ומתודי ) – הספר מציע מפגש עם מגוון נושאים ועם מגוון סוגות ותת - סוגות . הפעילויות בכל פרק מכוונות לארבע מיומנויות השפה : כתיבה , קריאה , האזנה ודיבור . הפעילויות הצומחות מהטקסטים מגוונות מבחינת אופני התשאול ומבחינת רמות ההבנה הנדרשות . הגיוון מתבטא גם בהרכב של הפעילויות – מפעילויות עצמאיות לפעילויות בזוגות ובקבוצות ועד לפעילויות במליאה . › למידה מעגלית – התלמידים פוגשים פעמים אחדות כל אחת מסוגות-העל ( או תת - סוגות , ( ובכל מפגש הם מחדדים היבט אחר של הסוגה המשתקף בטקסטים . דוגמה : הסוגה ' רשומה' מופיעה בפרקים רבים , למשל , העיסוק ברשימות מופיע בפרק " חורף" ( כרך א , עמוד ( 001 ובפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב , עמוד . ( 05 ב פרקים " רשימות קיץ " ו"איפה מוצאים את זה " ? ( כרך ב ) סוגת הרשומה במוקד הפרקים , והעיסוק אף עולה רמה ועובר לעיסוק בהסתכלות דו- ממדית בהקשר של רשימות ( טבלאות ותוכן עניינים . ( דוגמה אחרת לעיסוק חוזר בטקסטים בעלי מכנה משותף היא העיסוק בטקסט מידעי , למשל בכרך , 'א בפרק " בחודש תשרי" ( עמודים ( 32-30 ובפרק " נא להכיר : חתולים" , ו כן בכרך ב' בפרק " לשמור על העולם" שבו מופיעים טקסטים מידעיים - טיעוניים . המעגליות באה לידי ביטוי גם במפגש עם יצירות הספרות . בפעילויות המוצעות לצד היצירות מציעים שוב ושוב לתלמידים להתבונן בדמויות הראשיות , לשתף ( בעל פה ובכתב ) את מידת ההזדהות איתן , להסביר את המניעים לפעולות שעושה דמות זו או אחרת , להסכים או לערער על שיקולי הדעת שלהן , ועוד . לדוגמה : 5 הספר חולק לשני כרכים כדי לא להכביד על תלמידים צעירים בנשיאת ספר עב כרס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר