|
עמוד:ו
פרקי הלימוד - הקשר לתכנית הלימודים והבהרות מתודיות בחלק הזה יוצגו הנושאים מתכנית הלימודים ויפורטו הבהרות מתודיות לפרקי הספר . מידע זה נוסף להערות ולהארות המיועדות למורים , הכתובות בשולי הדפים בספר הלימוד . מלבד המדריך למורה , אנו מציעים גם חומרי רקע רבים , חלקם נמצאים ברשת האינטרנט . בסוף הפירוט על כל פרק ופרק יש הפניות לפעילויות מתוקשבות ולאתרים מתאימים באינטרנט , המשמשים מרכיב אינטגרלי בתהליך הלמידה . פרק ראשון : מבוא פרק קצרצר זה הוא מבוא לשילוב בין הכימיה והביולוגיה . יש להדגיש לתלמידים את חשיבות הבסיס הכימי של תופעות שונות בביולוגיה . הפרק עוסק גם במושגי יסוד , כגון מאפייני חיים וצרכים לקיומם של היצורים החיים , שהם רעיונות מרכזיים בתחום מדעי החיים . בפרק מוצגת שיטת החקר המדעי המשותפת למדע הכימיה ולמדע הביולוגיה . על פי תכנית הלימודים תוקדש לפרק קצר זה שעה אחת . הקשר לתכנית הלימודים מטרות הלימוד . 1 התלמידים יכירו את מאפייני החיים ויבינו כי רק ביצורים חיים מתקיימים כל המאפיינים . . 2 התלמידים יבינו את הצורך בשמירה על כללי הבטיחות במעבדה ויבינו את הקשר בין תכונות החומרים לבין הסיכונים בעת השימוש בהם . . 16 המידע הקובע את התכונות התורשתיות מוצפן בחומר התורשתי . DNA - . 17 מכלול תכונותיהם של היצורים מבטא את ההשפעה המשולבת של תורשה ושל סביבה . . 18 להתערבות האדם בתהליכים הקשורים ברבייה ובתורשה יש השפעה מכרעת על איכות חיי האדם ועל הסביבה . . 19 אורח חיים בריא הוא מכלול התנהגויות מקדמות בריאות שהאדם יכול לשלוט בהן והן מאפשרות לו להגיע לאיכות חיים מיטבית במסגרת יכולתו ותנאיו . . 20 חולי הוא מצב של פעילות לא תקינה של מערכות בגוף שעלול להיגרם מסיבות שונות . נושא מרכזי ג : מערכות אקולוגיות . 21 מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה , במבנה ובאורח החיים . . 22 מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים . . 23 קיימים יחסי גומלין בין יצורים חיים ובינם לבין סביבתם . . 24 מערכות אקולוגיות הן דינמיות באופיין : מאפייניהן יכולים לעבור שינויים במהלך הזמן בהתאם לשינויים סביבתיים , פיזיקליים או ביולוגיים . . 25 למגוון הביולוגי יש חשיבות לאדם ולסביבה . . 26 מעורבותו של האדם בסביבה משפיעה על המערכת האקולוגית .
|
|