עמוד:5

א . ניסוי ותוצאה * מה נלמד ? ניסוי ותוצאותיו תוצאה יסודית , תוצאה מורכבת תוצאה ודאית , תוצאה בלתי אפשרית , תוצאה אפשרית הסתברות של תוצאה בניסוי השוואה בין הסתברויות של תוצאות שונות לא פעם בחיי היומיום עלינו לקבל החלטות בלי שיש בידינו מידע מוצק שאפשר להתבסס עליו , ואנחנו נאלצים להסתמך על הערכת הסיכויים לאירועים שונים . דוגמה 1 יואל יוצא מביתו למשך שעה אחת , ועליו להחליט אם להצטייד במטרייתו או להשאירה בבית . יואל מנסה להעריך אם ירד גשם או לא . הוא שוקל את המידע שבידיו : העונה היא חורף , השמים מעוננים מאוד , והחזאי הודיע שצפוי גשם בחלק משעות היום . מידע זה אינו מספיק כדי לקבוע בוודאות אם בשעה הקרובה ירד גשם או לא , אך הוא מאפשר להעריך שהסיכוי לכך גבוה , וכדאי להצטייד במטרייה . דוגמה 2 רחל ממלאת בכל שבוע טופס לוטו . כדי להחליט אם ההשקעה הכספית שלה כדאית , עליה להעריך את סיכוייה לזכות . תורת ההסתברות היא התחום המתמטי העוסק בשאלות של הערכת סיכויים וסיכונים בתנאים שיש בהם מקריות ואי–ודאות . דיון 1 בכל סעיף מתואר ניסוי . פרטו אילו תוצאות יכולות להתקבל בניסוי . א . מסובבים סביבון חנוכה שעל פאותיו רשומות האותיות נ , ג , ה , פ . ב . בשק יש 8 כדורים שווים בגודלם הממוספרים 1–מ עד . 8 בלי להסתכל מוציאים מהשק כדור אחד . ג . מסובבים מחוג של רולטה . ( ראו איור ( . ד . מטילים קוביית משחק . ה . מטילים מטבע . * המונח "תוצאה" בפרק זה מקביל למונח המקובל "מאורע . " הסתברות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר