עמוד:8

הקיץ עבר | שמואל בס עמוד 8 השיר הקצר , בן שמונה שורות בלבד , קושר את השינויים בטבע ואת חילופי העונות לשינוי החל בילד הנכנס לראשונה לבית הספר ולכניסת השנה החדשה . לשון השיר משמרת צורות , ניבים ומבנים קלסיים בעברית . היא פונה אל הקוראים הצעירים ומאפשרת להם להתבונן בילד שבשיר ולחשוב על השינוי שחל בהם עצמם ועל הציפייה לשנה הראשונה כתלמידים . השיר עוסק בחילופי העונות המביאים שינויים טבעיים , צפויים , בסביבה שאנו חיים בה , ובתהליך הגדילה - שינוי טבעי שיש לו משמעויות גם של סטטוס ושל דימוי עצמי . השיר מנוסח בבהירות . בבית הראשון מתוארים השינויים בטבע , ובבית השני - השינוי האישי . כניסתה של שנה חדשה נוסכת חגיגיות על המערכת כולה . לפני הקריאה כדאי לפתוח בהשמעה של השיר , בקישור . http : // www . youtube . com / watch ? v = fmJaC 2 smNjg לפני ההשמעה הציגו את שם השיר ואת המשורר , שמואל בס . אחרי ההשמעה שאלו : לפי המנגינה - זה שיר שמח ? עצוב ? כוונו לקצב , לכלי הנגינה הנשמעים ולטון של הזמר / ת , בקשו שינמקו את דבריהם . קריאת השיר קראו את השיר . אף שלשונו אינה הלשון המדוברת , תוכן השיר רובו ככולו יהיה ברור לרוב המאזינים . אחרי הקראה ראשונה כדאי להתעכב על הצירוף "רוחות , "מנשבות על השורה "הולכים ובאים הימים , "הקרים ועל המילה "קטונתי" ולוודא שהילדים מבינים את משמעותם . הקריאו פעם שנייה , ושאלו : מאיזו עונה נפרד המשורר ? איזו עונה מתקרבת ? הפנו את תשומת לב הילדים לחלוקה לשני בתים ( על הדף , ( הסבירו מהם "בתים" בשיר . הקריאו את הבית הראשון ושאלו : מה בבית קשור לעונות השנה ? הזכירו לילדים את השיר המושר ושאלו : האם תוכן הבית מתאים למנגינה ששמעתם ? מה עצוב בו ? מה שמח ? חזרו על הפעולה לגבי הבית השני , המציג את הילד המדבר בשיר . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה רוב הילדים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . השיר הוא היצירה הראשונה או אחת היצירות הראשונות שהילדים פוגשים . רובם עדיין אינם קוראים , ולפיכך הפעילויות מצוירות . בשתי הפעילויות הראשונות הילדים מתבקשים לבחור איורים ההולמים את מה שמתואר בשיר וכך להוכיח הבנה של תוכן השיר . קראו את ההוראה הראשונה , אפשרו לילדים לבצע את הנדרש מהם ועברו להוראה השנייה . אחרי ימים מיוחדים בלוח השנה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר