עמוד:93

שאלות . 1 כשלמדנו את ספר שמואל , 'א נתקלנו כבר בשתי דוגמאות שבהן דעת הנביא לא תאמה את דעתו של האל . א . קראו את שמואל א' ח , 7-6 וכתבו : מה אמר האל לשמואל שלא ראה בעין יפה את בקשת העם להמליך עליו מלך ? ב . קראו את שמואל א' טז , 13-6 וכתבו : מה חשב שמואל כשראה את אליאב , בנו הבכור של ישי , ומה אמר לו האל ? מה אמר לו האל כשהובא לפניו דוד הצעיר ? ג . מה ניתן ללמוד משתי הדוגמאות הללו ? . 2 בשמואל א' טז , 7 אומר האל לשמואל : " כי האדם יראה לעינים וה' יראה . "ללבב הסבירו דברים אלו בהקשר של בקשת דוד , של תשובת נתן ושל סירוב האל . פרק ז , פסוקים : 7-4 התנגדותו של ה' לבניית המקדש על ידי דוד ההתנגדות של ה' לבניית המקדש לא הייתה לעצם הרעיון של בניית בית אלא התנגדות לכך שדוד יהיה הבונה . ה' פנה לדוד ישירות ושאל אותו שאלה רטורית שהתשובה עליה ידועה מראש ( פסוק : ( 5 " האתה תבנה-לי בית לשבתי " ? משמעות הפנייה הישירה לדוד היא שה' פקפק בהתאמתו של דוד למשימת בניין בית מקדש . אין בנבואה הסבר מדוע ה' התנגד לכך שדוד יבנה לו בית מקדש . הסבר אפשרי נמצא בפסוקים 7-6 אך עולה מהם התנגדות עקרונית לרעיון המקדש ולאו דווקא לבנייתו על ידי דוד : " כי לא ישבתי בבית למיום העלתי את-בני ישראל ממצרים ועד היום הזה ואהיה מתהלך באהל ובמשכן . בכל אשר-התהלכתי בכל-בני ישראל הדבר דברתי את-אחד שבטי ישראל אשר צויתי לרעות את-עמי אתישראל לאמר למה לא-בניתם לי בית . "ארזים אבל בהמשך דברי האל נאמר במפורש שהוא אינו מתנגד לבניית מקדש , אלא שימי שלטונו של דוד אינם מתאימים לכך . כאשר בנו יעלה לשלטון , הוא יבנה את המקדש ( פסוקים : ( 13-12 “ כי ימלאו ימיך ושכבת את אבתיך והקימתי את זרעך אחריך אשר יצא ממעיך והכינתי את ממלכתו הוא יבנה בית . "לשמי זאת אומרת , שבניגוד למשתמע מפסוקים 7-6 שמהם עולה שאולי ה' התנגד לרעיון המקדש לכשעצמו , פסוקים 13-12 הבהירו כי ה' התנגד לכך שדוד יבנה אותו . מדוע ? המשכן , חיתוך עץ , אפרים משה ליליין , 1908

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר