עמוד:13

מעורבות האל בסיפור לידת שמואל אל–הנער הזה התפללתי ויתן ה' לי את–שאלתי אשר שאלתי מעמו ( א , ( 27 8 הסיפור מתחיל בתיאור : ... וה' סגר רחמה . ( פס' , ( 5 ובהמשך נאמר : יוזכרה ה ... ' ותהר ( פס' - . ( 20-19 כיצד שני ביטויים אלה מדגישים את מעורבותו של האל בלידת שמואל ? 9 מדרש שמו של שמואל מופיע פעמיים , והוא מדגיש הן את מה שחנה קיבלה מהאל והן את מה שחנה נתנה לו ( פס' . ( 28-27 , 20 כיצד , באמצעות מדרשי השם , הבחירה האנושית של חנה משולבת בבחירה האלוהית ? 10 העקרות היא מוטיב מרכזי ( על מוטיב בסיפור ראו "משהו על " ... בעמוד זה ( . שאותו פגשנו בלידתם של גיבורים במקרא : - אלוהים מבשר לאברהם על הולדת יצחק , ממשיכו של אברהם . ( בראשית יז , ; 16 יח , ( 10 - ה' מבשר לרבקה על הולדת יעקב ועשו , וכן שהצעיר ישלוט באחיו . ( בראשית כה , ( 23-21 - מלאך ה' מבשר לאשת מנוח על הולדת שמשון שיושיע את העם מידי הפלישתים . ( שופטים יג , ( 5-2 א . מדוע לדעתכם בחר המספר לשלב את מוטיב העקרות בלידתם של הגיבורים הללו ? מה מדגיש המוטיב ? ב . במה חנה אם שמואל שונה מהאמהות של הגיבורים האחרים באשר לגורל בניהם ? מ ש ה ו ע ל ... קשר ביולוגי בן אדם לאל התפיסה האלילית של המזרח הקדום ובעיקר במצרים , אינה שוללת קשר ביולוגי בין אדם לאל ואפשרות שהאדם יוולד מזרעו של האל . בדרך כלל מדובר במלכים או בדמויות שלהן תכונות מיוחדות ( כמו הרקולס בסיפורי המיתולוגיה היוונית . ( מאוחר יותר אומץ הרעיון הזה על ידי הנצרות שהציגה את ישו כבנו של האל . התפיסה המקראית שוללת מכל וכול קשר ביולוגי עם האל . בסיפורים המתארים את התערבותו של האל בלידתם של גיבורים מקראיים - יצחק , יעקב , יוסף , שמשון - מודגש שגיבורים אלה הם אנשים רגילים , ככל האדם . יש להם אם ואב , הם בעלי חולשות ורצונות , והם נאבקים על מעמדם . מ ש ה ו ע ל ... מוטיב בסיפור מוטיב הוא רעיון , ביטוי , דמות או חפץ שמופיעים בסיפור כמה פעמים . המוטיב יוצר קשר של משמעות או חשיבות בסיפור ולעתים מעניק מעמד סמלי לנושא כלשהו . למשל : בספר בראשית , הליכתו של אברהם ממקום למקום עשויה להתפרש כסמל לזיקה לארץ . העקרות , החוזרת אצל שלוש האמהות ( שרה , רבקה ורחל ) מעניקה לבנים הנולדים את מעמדם המיוחד ; הבגד - כתונת הפסים שעשה יעקב ליוסף , והמעיל שעשתה חנה לשמואל - שניהם מבטאים יחס מיוחד בין הורים לבניהם . מדרש שם לעתים במקרא עצמו יש הסבר לשמות של אנשים או של מקומות . כך למשל ההסבר לשמו של ישמעאל : "כי–שמע ה' אל–עניך" ( בראשית טז , ( 11 וההסבר לשמו של משה : "כי מן–המים משיתהו" ( שמות ב , . ( 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר