עמוד:12

. 7 כאשר אור לבן נשבר בעוברו מתווך שקוף אחד למשנהו - מתרחשת נפיצה ( איור . ( 7 . 8 אור נושא אנרגיה . . 2 מודל ו תפקידיו ציינו בסעיף 1 שמונה עובדות בסיסיות אודות האור . איסוף עובדות הוא שלב ראשון ויסודי בכל תהליך של רכישת ידע . אולם , השיטה המדעית אינה מסתפקת באיסוף עובדות לגבי נושא שנחקר - לאחר איסוף העובדות מגיע תורו של שלב מרכזי וחשוב - בניית תאוריה או מודל . בספר זה נשתמש במונחים "תאוריה " ו " מודל" כמילים בעלות אותה משמעות , למרות שיש המבחינים בין המשמעויות של מונחים אלה . ?( few He ) n'n \ 1 cj \ MA / למונח "תאוריה , " כמו למונחים רבים אחרים , יש משמעות שונה בחיי היום-יום ובמדע . בשפ ת היום-יום "תאוריה " היא הצעה שלא אומתה במלואה . בשפה המדעית לעומת זאת , הכוונה במונח "תאוריה " היא שונה : כאשר מדברים על "תאוריה של מהות האור " למשל , מתכוונים לייצוג של ה " משהו " המכונה אור באמצעות כמה כללים , המהווים השערות לגבי מהות האור . רשימת הכללים המהווים את התאוריה צריכה לקיים את התנאים שאף אחד מן הכללים אינו נובע מכלל אחר , וכי אין סתירה בין הכללים לבין עצמם . כמו כן , שואפים לכך שמספר הכללים שמהם בנויה תאוריה מדעית יהיה קטן ככל האפשר , כך שנוכל לתאר כמה שיותר תופעות באמצעות מספר קטן של השערות . איור m' 9 j : 7 אור

מכון ויצמן למדע. המחלקה להוראת המדעים

אוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך. המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר