עמוד:15

הדגמה של איסוף פרטי מידע בנושא "ההיסטוריה של יום המשפחה בישראל" מנהלים דיון ובו מדגישים כי בכל הטקסטים כתובות עובדות , כמו השנה שבה צוין יום האם בפעם הראשונה בישראל , על-שם מי הוא נקרא , והשינוי מיום האם ליום המשפחה . בטקסט הראשון ניתן הסבר קצר לשינוי , ובטקסט השני מתוארים בהרחבה רכיבים נוספים , כמו אופן ציון היום בעבר . בטקסט השני מתוארת בפירוט רב היוזמה לציון יום האם בישראל , הייחוד בהתפתחות יום המשפחה בישראל - הצעה של ילדה בת 11 לציין את “ יום האם . “ בטקסט השני מופיע מכתב מרגש שכתב עמוס עוז הצעיר לקראת יום האם . מה מקומו בהצגת הדברים , אם בכלל ? הדיון יעסוק במה חשוב שיהיה בהצגה ? מה היתרונות של הוספת המידע המופיע בטקסט השני ואינו מופיע בטקסט הראשון ? מה החסרונות של הוספת רכיב זה ? ( היתרונות : סיפורה של נחמה בידרמן יעניין את קהל המאזינים , ילדים בגיל דומה לגילה בעת שהציעה את ההצעה . כמו-כן , יפה לראות איך הפכה יוזמה של ילדה בת 11 ליום המצוין על-ידי כולם כבר שנים רבות , ויש בכך מן הקרבה של התלמידים למידע . הוספת ציטוט מהמכתב של עמוס עוז הצעיר , שהפך עם השנים לסופר מפורסם בישראל , מקרבת אף היא את הסיפור לעולמם של הילדים , בעיקר כי המכתב נכתב לאחר שהילד התייתם מאימו . החיסרון : מסגרות הזמן שהוגדרו להצגת הדברים ( . בדיון יישקלו היתרונות והחסרונות והילדים יחליטו מה חשוב שיהיה בהצגה שלהם ועל מה הם בוחרים לוותר . כל רכיב שיוחלט כי הוא מתאים להצגה יודגש בצבע ( אין צורך לבקש מהתלמידים להעתיק אותו בשלב זה . ( באופן דומה ייבחנו פרטי מידע נוספים , למשל : יום האם בארה “ ב , ציון יום האם במועדים שונים במשך כמה שנים , ההחלטה על יצירת הקשר בין יום האם לדמותה של הנרייטה סאלד . בסוף המהלך יהיה בידי התלמידים המידע שירצו להציג בפני המאזינים שלהם . המידע הזה יסומן בטקסטים . מבקשים מהתלמידים לכתוב את כל פרטי המידע הרלוונטיים להצגת הדברים שלהם . אם המהלך נעשה בסביבה מתוקשבת אפשר להשתמש בפונקציית הלוח של word כדי לאסוף את כל הרכיבים שסומנו בשני הטקסטים וליצור טקסט הכולל רק את הרכיבים הנבחרים . הטקסט יכול להיות כתוב בנקודות או כטקסט שלם ( לכיד ומקושר . ( דנים בסדר הצגת פרטי המידע , מעלים אפשרויות שונות ומאפשרים לכל תלמיד לבחור באפשרות המתאימה לו תוך הקפדה על שמירת רצף לוגי בין פרטי המידע הנמסרים . אפשרויות לדוגמה : - להתחיל בהצגת סיפורה של נחמה בידרמן ואז לתאר בקצרה את השינויים בנקודות הזמן השונות . - לבנות סדר כרונולוגי על-פי השנים , להוסיף אנקדוטות , כמו מכתבו של עמוס עוז , במקום המתאים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר