עמוד:16

ההשתנות של הגיבור במהלך הספר ייתכן שבמהלך הקריאה הקורא חש שהגיבור , אלכס , עובר שינוי , ואף על פי שעברו רק חמישה חודשים של עלילה מתחילת הספר ועד סופו , אלכס של סוף הספר אינו הילד שפגשנו בתחילת הספר . כשאלכס מתאר את המפגש המחודש עם אביו בפרק האחרון , הוא אומר : "אבא לא יכול היה להירגע ... הוא אמר שהייתי ילד ועכשיו יש לי פנים של גבר " . בפעילות הזו נתבונן שוב בקטעים מתוך הספר , כדי לעקוב מקרוב אחרי מבחר של אירועים ופעולות שקרו לאלכס , ולנסות להצביע על ההשתנות שלו , שאפשרה לו להתמודד . מחלקים את הכיתה לקבוצות . כל קבוצה מתבקשת לקרוא כמה קטעים העוסקים בהיבט אחר של הנושא . חשוב ליידע את התלמידים כי תתקיים במליאה שיחה בסוף הפעילות בקבוצות : הם יתבקשו לספר מהו הנושא שעסקו בו , לבחור קטע אחד לקריאה בקול ( מתוך הקטעים שקראו , ( ולהסביר לאיזו מסקנה הגיעו בקשר להשתנות של אלכס . כך יוכלו להגיע אל הדיון במליאה מוכנים יותר . קבוצה : 1 האקדח אנו פוגשים את האקדח בעמוד הראשון בספר , ונפרדים ממנו בעמוד האחרון . בעמוד הראשון האקדח שייך לאבא , ובאחרון הוא נעשה "באופן רשמי" רכושו של אלכס . אפשר לומר שהשינוי הזה מייצג באופן המוצלח ביותר את השינוי שעובר אלכס מתחילת הסיפור ועד סופו . הספר נפתח בתיאור של אלכס המתעורר משנתו ורואה את אביו מטפל האקדח . ברגע שהאב מבין שאלכס התעורר ומביט בו , הוא מנסה לכסות את האקדח בכפות ידיו ולהסתיר אותו מפני אלכס . תמונה זו מייצגת מערכת יחסים טבעית , שבה אב מנסה לגונן על בנו , אך היא מבשרת ומרמזת על הבאות . עם התפתחות העלילה האקדח עובר לרשותו של אלכס , והוא מטפל בו כפי שטיפל בו אביו . הבעלות של אלכס על האקדח והשימוש שהוא עושה בו ממחישים את המצב הלא טבעי של היותו ילד בגופו אך מבוגר בהתנהגותו . קוראים יחד בקבוצה את העמודים . 156 , 99-98 , 64-63 , 28-27 , 10-8 מזהים את הנושא המשותף של הקטעים שקראו ( השימוש באקדח . ( מתארים את ה'מפגש' הראשון של אלכס עם האקדח . משוחחים על השינוי שחל באלכס : על תעוזתו שהולכת וגדלה , על האירועים שהביאו לשינוי , כפי שהם באים לידי ביטוי במעבר בין הקטעים ( מבררים בדיוק מה ההבדל בשימוש באקדח בכל קטע . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר