עמוד:14

מפגש ראשון - שיתוף בחוויית הקריאה אירוע השיח הראשון יתקיים עם סיום הקריאה : המורה תקיים את השיחה כל פעם עם קבוצה אחרת . מטרת השיחה בקבוצות : שיתוף בחוויה , תגובה חופשית על הספר , שיחה על הרגלי קריאה ועל העדפות ספרותיות . במפגש כזה חשוב לזמן ולאפשר שיח משמעותי , שבו כולם משתתפים ויכולים לבטא את התחושות והמחשבות שלהם על הספר ועל הגיבור שלו . למורה תפקיד חשוב של הנעת השיח וקידומו ע"י שיקוף לתלמידים של עיקרי הדברים שנאמרו . כדאי לתעד את השיחה ולפרסם את התיעוד באתר הבית-ספרי . כדי לשוות אווירה חגיגית למפגש הזה , מוצע לערוך אותו לא בחלל הכיתה , אלא בספריית ביה"ס או במקום אחר , כשיתר תלמידי הכיתה אינם בקרבת מקום . כך יתאפשר למורה ולקבוצה מפגש שקט ללא הפרעות ( כמובן אם יש תנאים מתאימים לכך . ( מיומנויות המנחה - המיומנויות הנדרשות הן : הנחיה של האזנה פעילה , הבהרה , שיקוף , יכולת לסכם ולפרש , יכולת לתת אישור ותמיכה ולאתגר את המשתתפים על מנת לקדם את התהליך . מומלץ שלמנחה יהיה "ארגז כלים" של טכניקות שבהן יוכל להשתמש . עליו ליצור בקבוצה תנאים המאפשרים לחבריה לפתח תחושה של ביטחון פסיכולוגי ואמון הדדי , לקיים תקשורת פתוחה , וכן ליצור אפשרויות לאתגור , לעימות ולבחינה של פרדיגמות קיימות ויציבות . במובן זה עליו להבהיר לעצמו ולמשתתפים את מטרות הקבוצה , להקשיב להתרחשויות ולתהליך הקבוצתי ולבחון את תהליך ההתפתחות של הקבוצה . עליו לנהל את עצמו ואת התערבויותיו כך שיהיו בהלימה עם מטרות הקבוצה . במהלך העבודה עם הקבוצה נובע כוחו של המנחה משליטתו על התנהגותו ומכאן השפעתו ותרומתו למהלך הקבוצתי . הוא מחליט מתי להתערב , כיצד להתערב ואל מי לפנות . הוא זה שמצביע על אירועים ואינטראקציות משמעותיות , ואף מחליט לאילו מהם יש פוטנציאל למידתי בקבוצה כנגזר ממטרותיה . מנחה שאינו משפיע על המהלך הקבוצתי , חייב לשאול את עצמו מה הטעם בנוכחותו בקבוצה . ) מתוך : "הזדמנויות בהוראה ובלמידה בקבוצה הקטנה - הוראה מכוונת לפרט , " כתבה : מלכה וידיסלבסקי , מדינת ישראל . משרד החינוך . המינהל הפדגוגי . האגף לחינוך יסודי , ירושלים , תשס"ט (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר