עמוד:12

תחנה ראשונה : עמ' , 104-97 פרק י"ג , "המרד" באמצעות הפרק הזה אנחנו מתוודעים לתכונות אופי של אלכס שלא נחשפנו אליהן עד כה . הקטע מציג מחדש את דמותו של אלכס : מצד אחד הוא פועל כמבוגר , לא מתבלבל ולא מהסס - יורה ואף פוגע בחייל הגרמני . מצד שני , מאוחר יותר הוא מגיב תגובה רגשית חזקה - בכי ממושך . בפרק זה אלכס מציל שני מבוגרים ממוות ומטפל בפצוע . בכך הוא הופך מנרדף למציל . בקבוצה קוראים בקול בפני התלמידים את הפרק מתחילתו , ועוצרים אחרי המילים "כבר ידעתי . זה לא היה סימן טוב , " בעמ' . 98 שואלים : למה מתכוון אלכס באמירה זו ? מה לא היה סימן טוב ולמה ? ממשיכים לקרוא בקול את הפרק עד סופו ( אפשר לשלב כאן גם קריאה בקול של תלמידים המצטיינים בקריאה בפני קהל . ( מסבירים : בפרק זה אין איור . איזה איור אתם מציעים לשלב בקטע ? מי שאינו רוצה לצייר יוכל לבטא את מחשבותיו גם במילים , בצבעים או בקטעים מוזיקליים . דנים : מה לדעתכם קרה לאלכס שהביא אותו לפרוץ בבכי ? מה הוא הרגיש ? ( מטרת הדיון היא להעלות למודעות את המתח שאלכס נמצא בו כל הזמן , את הרגע שבו הוא לא יכול להכיל עוד את עוצמת הרגשות ( פחד , בדידות , הקלה , ( וכך להגיע אל החוויה של השימוש באקדח והתוצאות שלו ( . שואלים : מה אתם משערים שיקרה לאלכס עכשיו , אחרי שפגש את הפרטיזנים ? תחנה שנייה : עמ' , 142-135 פרק י"ז , "יום מאושר" קטע זה נבחר בגלל הממד האנושי : הגיבור נמצא בסכנת חיים מתמדת , ובכל זאת הוא מצליח גם ליצור קשר אנושי מרגש עם סטשיה , הילדה מהרחוב הסמוך . כמו כן , הוא מוצא אפשרות להשתלב במשחק עם ילדים בשכונה . הקטע מדגיש את הצורך בקרבה ובסימפטיה גם , ואולי דווקא , ברגעים הקשים בחיים . בקבוצה שואלים : האם מה שקורה בפרק הזה מפתיע / משמח , מדוע ? ( או : אילו תחושות עולות כשקוראים את הפרק הזה (? משוחחים : הספר מתאר תקופה ומצב מאוד שונים מחיי היום יום שלנו . מה בכל זאת משותף לחיים של ילדים בכל זמן ומקום ? ( המפגש של אלכס עם סטשיה והקשר שנוצר בין השניים משמחים ומפתיעים , והם מעידים על כך שלילדים , כמו למבוגרים , יש צורך בקרבה ואמפטיה במצבים קשים בחיים ( . מזמינים את התלמידים לבחור קטע בן 3-2 פסקות שנראה להם חשוב / מעניין במיוחד , להתכונן לקרוא אותו בתפקידים ולקרוא בפני המליאה . שואלים : האם , לדעתכם , אלכס ישוב וישחק עם הילדים בשכונה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר