עמוד:7

מפגש ראשון עם הספר המפגש הראשון עם הספר נועד ליצור חוויה של הנאה , ובכך להניע את התלמידים להמשיך לקרוא בו . כיוון שהתלמידים יופנו לקריאה עצמאית של הספר המפגש הראשון ייצור גם הקשר תכני , יבהיר מהו המקום ומהי התקופה שבהם מתרחשת העלילה , יפגיש את הקוראים העתידיים עם גיבורי הספר , ובכך 'יקל' על התלמידים . הצעה דידקטית : כדי לקיים מפגש ראשון עם הספר , צריך לבקש מהתלמידים להביא לכיתה את העותק של הספר שברשותם . לחלופין , אפשר לסרוק את העמודים הרלוונטיים ( מפורטים בהמשך ) ולהקרין אותם בכיתה בפני התלמידים . חשוב שהשיחה תתנהל רק על בסיס השערות . אין לצפות לתשובות חד משמעיות גם אם הן מבוססות על תוכן העניינים . הכוונה היא להשאיר מקום למתח ולסקרנות . דוגמה לתגובות של המורה : ייתכן , מעניין מה שאת / ה אומר / ת ... וכל תגובה אחרת שלא סוגרת אפשרויות , אלא פותחת אותן . במליאה קוראים את שם הספר ואת שם הסופר , מתבוננים באיור שעל הכריכה , מעיינים בתוכן העניינים שבפתח הספר . מתבוננים בתרשים הנמצא בעמוד , 6 ומשוחחים על הקשר בין שם הספר לתרשים ( רחוב הציפורים בגטו . ( שואלים : מהו 'אי ? ' האם ייתכן אי בתוך רחוב ? ( זהו 'אי' במשמעות של מקום מבודד , שיש לשרוד בו באמצעות תושייה וניצול המשאבים הקיימים בו , אין עזרה חיצונית ) שואלים : מה מסמלות ציפורים בדרך כלל ? ( דרור , חופש ( ... לפני קריאת הספר הערה דידקטית : לפני ששולחים את הילדים לקרוא את הספר כדאי ליצור אירוע שישמש גריין לקריאה , שימשוך את הילדים לקרוא אותו . אנו מציעים שהפגישה הראשונה עם הספר תיעשה במסגרת חגיגית . רצוי לקיימה בספריית בית הספר או בספרייה העירונית . אם יש מישהו בקהילה בעל כישורי קריאה קולית טובים ( קריין , שחקן ) אפשר להזמין אותו לקרוא בקול את הפרק הראשון . בנוסף , אפשר 'להפתיע' את התלמידים ולעצב את הכיתה - לתלות בכיתה צילומים של כריכות שונות של הספר , שתורגם עד כה 20-ל שפות , מתוך תערוכה הנמצאת באתר דףדף ( התערוכה עלתה לאוויר לכבוד יום הולדתו 80-ה של אורי אורלב והוקדשה לספר "האי ברחוב הציפורים ( . " אפשר לתלות איורים מן הספר , לברר מה יש בהם ועוד . כתובת האתר : http : // www . dafdaf . co . il הכוונה היא ליצור אווירה שתשדר שזהו מהלך שונה , חגיגי , מסקרן ומזמין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר