מתוך:  > חיים באי

עמוד:4

מטרת היחידה פיתוח מודעות לעצמי כקורא ) ממה אני נהנה , מה מרגש אותי , ועוד . ) פיתוח יכולת של קריאה לשם הנאה - פתיחות וסקרנות כלפי ספרים , התנסות בקריאה מעמיקה ומשתהה של ספר קריאה , ועוד . פיתוח היכולת לנהל דיאלוג מכבד עם עמיתים . טיפוח שיח ספרותי וחווייתי , העוסק ביצירה הספרותית , במסרים העולים ממנה ובהשתמעויותיה לחייו של הקורא . על הספר "האי ברחוב הציפורים" עלילת הספר "האי ברחוב הציפורים" ( מאת אורי אורלב , הוצאת כתר , ( 1981 מתרחשת בפולין , לקראת סופה של מלחמת העולם השנייה . אלכס הוא נער יהודי שנשאר לבדו במקום מסתור יחד עם שלג , עכבר המחמד שלו . אביו נלקח על-ידי הנאצים , ולפני שהלך הספיק לבקש מאלכס שיחכה לו . עקבותיה של אימו נעלמו , והוא אינו יודע מה עלה בגורלה . ממקום המסתור שלו , שנותר ממה שהיה פעם הגטו היהודי , יכול אלכס לצפות בנעשה ברובע הפולני . אביו הבטיח לחזור תוך כמה ימים , אך הימים הופכים לחודשים , ובינתיים עליו לשרוד בכוחות עצמו , ממש כמו רובינזון קרוזו על האי הבודד . סיפורו של אלכס הוא סיפור של אומץ , של תושייה , ובעיקר של הישרדות ( מתוך אתר "כנפיים , " מטח . ( להלן קטע ממאמר של שוהם סמיט ( מבקרת ספרות וסופרת למבוגרים ולילדים ) על הספר , ובו היא מיטיבה לתאר את הייחוד של הספר : , 1981-ב כש"האי ברחוב הציפורים" ראה אור לראשונה , הייתי בת 15 וכבר כמעט ולא קראתי "ספרי ילדים . " וכך החמצתי את ההזדמנות לקרוא קריאת-נעורים את ספרו הנפלא של אורי אורלב , כפי שקרא אותו עתה , בנשימה עצורה , בני בן . 11-ה הוא אף מיהר להכתיר את אלכס , גיבור הספר , בתואר : "הדמות שהכי הזדהיתי אתה מכל הספרים שקראתי עד היום . " על שאלתי "מה עושה את אלכס לכזה " ? ענה בלי היסוס : "הוא ילד רגיל . " התשובה הפתיעה אותי , משום שבעיניי אלכס , ילד יהודי המצליח לחמוק מאקציה ולשרוד לבדו בהריסות הגטו , התברך בשורת תכונות בלתי שגרתיות , שעל פי רוב אינן מתקיימות זו לצד זו : אומץ , חוכמה , תושייה , קור-רוח , רגישות , חמלה , דמיון עשיר , הגינות ; ומעל לכול - תעצומות נפש . אני , שקראתי את הספר כאדם בוגר וכאם , לא יכולתי שלא להשליך את הסיטואציה המחרידה שבספר על בני ולפקפק ביכולתו להתמודד אתה , שלא לומר , ביכולתו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר