עמוד:15

מציינים את העובדה שהנימוקים נמצאים באופן סמוי בקטע זה של הטקסט . מבין השורות עולה הנימוק שאולימפיאדת הנכים היא הזדמנות גם לנכים העוסקים בספורט להתחרות זה בזה בדומה לאולימפיאדה הרגילה . יש באולימפיאדה מסר של שוויון הזדמנויות לאנשים נכים ולאנשים בריאים ... “) ומעניקה לספורטאים נכים מכל רחבי העולם הזדמנות להתחרות זה בזה . (“ נימוק נוסף שעולה : קיום אולימפיאדת הנכים מעודד נכים לעסוק בספורט בצורה מקצועית “) הספורטאים המשתתפים באולימפיאדת הנכים מתאמנים בדיוק כמו הספורטאים המתחרים באולימפיאדה הרגילה . (“ סיכום שלב זה מבררים : אילו נימוקים אספנו ? איזה נימוק / נימוקים נבחר לכתוב בתשובתנו ? כל תלמיד מתבקש לבחור את הנימוק או את הנימוקים המתאימים בעיניו לתשובה . הערה דידקטית : תלמידים שונים יבחרו נימוקים שונים . אין לחייב את התלמידים לבחור את כל הנימוקים . שלב שני : כתיבת התשובה מבקשים מהתלמידים לזהות בתשובות שהוצגו קודם “ רמזים” לנימוקים מהטקסט ולנימוקים שהוצעו בכיתה . לדוגמה : " חשוב לקיים את אולימפיאדת הנכים כי מגיעה גם הזדמנות לאנשים עם בעיות בגוף לעשות ספורט . ” " לי נראה בגלל שהם נכים אז הם לא יכולים להשתתף באולימפיאדה רגילה אז מכבדים אותם ועושים מיוחד לנכים . " מציעים דרכי ניסוח אחרות לכתיבת הנימוקים . הדיון יתמקד במידת הבהירות של הניסוח , עד כמה הקורא יכול להבין מהו הנימוק שהכותב מעלה . ניסוח לדוגמה : " חשוב לקיים את אולימפיאדת הנכים כי מגיעה גם הזדמנות לאנשים עם בעיות בגוף לעשות ספורט . " הרכיבים שיש לטפל בהם בתשובה זו דיוק ושימוש במונחים : “ אנשים עם בעיות “ להמיר “ לאנשים נכים “ או “ נכים . “ הקפדה על דיוק לשוני . “ הזדמנות לעשות ספורט . “ לדייק , אין הכוונה להתנסות בספורט אלא להשתתפות בתחרות ספורט בינלאומית , וכך גם יש לכתוב . מבנה משפט : סדר הדברים , אפשר להתחיל בדרכים שונות . יש להקפיד על הרצף הפנימי הנוצר במשפט ועל יצירת הקשר הלוגי של סיבה ותוצאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר