עמוד:13

שאלה מספר 6 מדוע חשוב לקיים את אולימפיאדת הנכים ? * שיקולי הדעת לבחירת השאלה : - בשאלה זו הנבחן צריך לחבר בין ידע העולם והערכים המוכרים לו לבין המידע המופיע בטקסט . - העיסוק בשאלה זו מזמן תהליך הוראה הממוקד בשלבי תכנון התשובה . בתשובות ניכר כי לנבחנים היו נימוקים מתאימים , אך הם התקשו לנסח אותם באופן בהיר ולקשור בין הנימוק לעמדה שהיה עליהם לנמק . - העיסוק בשאלה זו מזמן התנסות בממד יישום , הערכה וביקורת . - עיסוק בשאלה זו מזמן התמקדות בפיתוח האחריות על ניסוח ברור המאפשר לכל קורא להבין את הכתוב . במקרה זה אין קושי בהבנת השאלה , אך יש קשיים במענה עליה . קשיים בכתיבת התשובה : - איתור נימוקים מתאימים מהמידע הכתוב בטקסט ומידע העולם של התלמיד . - תכנון התשובה ( בחירת הנימוקים , בחירת סדר כתיבתם , הקפדה על ניסוח . ( - בדיקת התשובה ומידת בהירות הניסוח . למרבית התלמידים היה נימוק או שניים מתאימים , אך ניסוח התשובה היה לקוי והעיד ברובו על חוסר תכנון . * בשאלת המקור כתוב "מדוע לדעתכם חשוב לקיים " ... מכיוון שהתלמידים אינם נדרשים להביע את דעתם , המילה "לדעתכם" הושמטה לצורך דיון ממוקד בחיפוש נימוקים ולא בהבעת דעה . סיכום הלמידה דנים ויוצרים הכללות על הדרך לענות על השאלה , לדוגמה : - הדוגמה עוזרת להבין טוב יותר את הנדרש בשאלה . - זוכרים כי לעתים התשובה לשאלה נמצאת ביותר מטקסט אחד . - בכל שאלה יש לזהות את המידע שמחפשים , ולפי מידע זה להחליט מה מחפשים בטקסטים , אילו מילים , מספרים או צירופי מילים . - קוראים ברפרוף את הטקסטים , וכשמזהים את המילה / הצירוף / המספר מתעמקים וקוראים בתשומת לב כדי לבדוק אם אכן זה כל המידע הנדרש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר