עמוד:9

שלב ב : קוראים כדי למצוא תשובה מבקשים מהתלמידים לומר באילו מהקטעים תימצא התשובה לדעתם , ומדוע הם חושבים כך ( שיקולים אפשריים : כותרת הטקסט , כותרת משנה וכו . ( ' השאלה / ההרהור : אילו רמזים יש בטקסט המכוונים אותי לתשובה ? איזה מידע אינו קשור לתשובה הנדרשת , ומהו המידע הקשור לתשובה הנדרשת ? במקרה זה הכותרת רומזת על הקטע המתאים - "מהי אולימפיאדה . " ? הערה דידקטית : מומלץ להזכיר לתלמידים כי הקריאה שלהם ממוקדת כעת בחיפוש ההסבר ולהציע להם לסמן בטקסט את המקום שהתשובה נמצאת בו . בודקים אם התלמידים סימנו את המשפט : " המילה אולימפיאדה מגיעה מהשפה היוונית , על שם העיר אולימפיה בדרום יוון , שבה התקיימו בעת העתיקה המשחקים האולימפיים , לפני יותר מאלפיים שנה " . מקיימים דיון בכיתה , ובו מדגישים את המידע שחייב להופיע בתשובה ; העיר אולימפיה ביוון וקיומן של תחרויות ספורט בעיר זו . הערה דידקטית : בכיתות שבהן לתלמידים לא היה קושי בזיהוי הטקסט ובמיקום התשובה בטקסט , כדאי לדלג על שלב זה . שלב ג : כותבים תשובה מציגים תשובות של תלמידים לשאלה זו במבחן , ומבקשים מכל זוג תלמידים להעריך את התשובות ולהשוות אותן למשפט מהטקסט שסימנו בשלב הקודם : איזה מידע יש בתשובה ? ומהו המידע החסר ? דוגמאות לתשובות של תלמידים ולניתוח שלהן : - תשובה : "הוא נקרא כך על שם העיר אולימפיה שביוון ששמה היו עושים אתתחרויות הספורט" הניתוח : המידע הקיים : העיר אולימפיה ביוון . קיומן של תחרויות ספורט בעיר זו . המידע החסר : לא חסר - כדאי לשאול : האם חשוב להוסיף שהתחרויות אירעו מזמן ? - התשובה : "הכינוס הבין-לאומי נקרא ככה על שם העיר אולימפיה ביוון" הניתוח : המידע הקיים : העיר אולימפיה ביוון . המידע החסר : קיומם של משחקי ספורט בעיר זו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר