עמוד:8

התלמידים השיבו במקרה זה תשובות כוללניות , ולכן ממשיכים ושואלים שאלות הבהרה ממוקדות יותר : איזה טקסט צריך לקרוא היטב ? איך מוצאים את התשובה ? וכו . ' שומרים את היגדי התלמידים ( על הלוח או בהקלדה במחשב או בכל דרך אחרת ) להמשך , לדיון הרפלקטיבי על הלמידה . בונים עם התלמידים "מסלול" להתמודדות עם השאלה . במקביל לכל שלב מנסחים עם התלמידים שאלה / הרהור שעל התלמיד לשאול את עצמו במהלך ההתמודדות העצמית עם שאלה . להלן דוגמה ל"מסלול" כזה . שלב א : מבינים את השאלה הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט נקרא אולימפיאדה . מדוע הוא נקרא כך ? מפנים את תשומת לב התלמידים למילה "הוא , " שואלים למה או למי היא מכוונת ? איזו מילה או מילים מהחלק הראשון היא "מחליפה ? " לאחר הדיון מציעים לתלמידים לסמן בשאלה את הקשר בין האזכור ( הוא ) למאוזכר ( הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט ) ולנסח את ההרהור המתבקש כאן . מהלך דומה כדאי לעשות על המילה "כך . " לדוגמה : הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט נקרא אולימפיאדה . מדוע הוא נקרא כך ? השאלה / ההרהור : אם מופיעה מילה הרומזת על מילה או על מילים אחרות בשאלה , עליי לבדוק למה או למי הכוונה . בשאלה הנוכחית למה או למי מתכוונים במילה "הוא ? " מפנים את התלמידים לטקסט מן המבחן כדי למצוא בו את המקום שהתשובה נמצאת בו . במקרה שלפנינו הטקסט מורכב מכמה קטעים , לכן השאלה הראשונה שעל הנבחן לשאול את עצמו היא : באיזה מכל הקטעים אמצא את התשובה ? השאלה / ההרהור : באילו קטעים אפשר למצוא הסבר ? ומהו ההסבר לשם "אולימפיאדה ? "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר