מתוך:  > במחשבה שנייה

עמוד:5

זיהוי היבטים חשובים לקידום שאלה שבאמצעות העיסוק בה נוצרת הזדמנות לדון בתופעה לשונית והזדמנות ללמוד אסטרטגיות להבנתה . שאלה שאפשר להדגים באמצעותה תהליך של מתן תשובה לשאלה , מהלך שאפשר ליישמו במצבי הוראה-למידה נוספים ( גם בתחומי הדעת האחרים . ( הערה דידקטית : מומלץ למורה להתנסות ולענות על השאלה כחלק מתהליך הניתוח שלה . ההתנסות בכתיבת התשובה לשאלה מאפשרת למורה לבחון את השאלה מזווית של משיב ולעמוד על מנעד התשובות האפשריות ועל הקשיים העלולים לעלות ממנה תוך כדי מתן תשובה . בדרך כלל מורים מנסחים שאלות ובודקים את התשובות שהתלמידים ענו עליהן , והם מתנסים פחות במתן תשובות בעצמם . בדיון המשותף עם התלמידים אפשר לזהות טוב יותר את מקור הקושי ולהתמקד בהוראת האסטרטגיות הרלוונטיות להתמודדות עם הקושי . ביחידה זו מוצעות כמה אפשרויות לכל שאלה . אין צורך להשתמש כל הזמן בכולן . ניתוח השאלה על כל מרכיביה חשוב לבניית מהלך הוראה ממוקד עבור השאלה הספציפית ובהמשך עבור שאלות דומות . הנושאים הנדונים ביחידה זו : עיסוק בהבנת שאלות ( הבנת הנקרא של השאלה ) - מהלך שגור ומוכר בתהליכי ההוראה בכיתה . למידה בעקבות מבחן - למידה מטעויות . פיתוח עמדות נדרשות במצבי היבחנות - המטרה כוללת פיתוח גישה אחראית ומוקפדת , עמדה של נבחן השואף והמכוון להציג את ידיעותיו באופן מיטבי . התאמת דרכי הקריאה למטרות הקריאה - קריאת השאלה וקריאה חוזרת בטקסט לאיתור המקורות לתשובה . מתן תשובה כתובה לשאלה - כתיבה קצרה על סמך מקור נתון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר