מתוך:  > במחשבה שנייה

עמוד:4

תגובה על הנאמר במקור , השראה לכתיבה על נושא קרוב . כמו כן יש להבחין בין כתיבה על סמך מקור אחד לכתיבה על סמך כמה מקורות . כתיבת תשובה רחבה לשאלה : בשיעורי בית ובמבחנים נשאלות לא פעם שאלות שהתשובה עליהן מבוססת על קטע מספר לימוד או ממקור אחר . כתיבת התשובה דורשת סיכום המידע שבטקסט המקור או שליפת המידע הרלוונטי לשאלה מטקסט המקור ועיבודו וניסוחו כתשובה ממוקדת על השאלה " . ביחידה זו מובאת הדגמה של חמישה מהלכי הוראה בעקבות חמש שאלות ממשימות הערכה לכיתות ד' ( המשימות והמחוונים נמצאים באתר המשרד , האגף לחינוך יסודי , חינוך לשוני : ( שאלות על טקסט מידעי ) האולימפיאדה ממשימת הערכה לכיתות ד' תשע"ב ( - ניתוח שלוש שאלות מטקסט זה ותיאור מהלכי ההוראה בעקבות המבחן . שאלות על טקסט סיפורי " ( מרק גרזן" ממשימת הערכה לכיתות ד' תשע"א ( - ניתוח שתי שאלות ותיאור מהלכי ההוראה בעקבות המבחן . למהלכי ההוראה נלוות דוגמאות של תשובות אותנטיות של תלמידים שענו על המבחנים האלה . היבטים שונים לבחירת שאלות לדיון השאלות שנבחרות לדיון בכיתה אחרי מבחן תלויות בכמה גורמים , ויש להפעיל שיקולי דעת בבחירתן . שאלה שכדאי להתרכז בה לקידום הלמידה יכולה להיות שאלה שתלמידים רבים לא ענו עליה כנדרש , ויכולים להיות לכך היבטים שונים : אחוז גדול של תלמידים השיב תשובה חלקית או שגויה . התלמידים בכיתה שהשיבו עליה חלקית או שהשיבו עליה באופן שגוי , גדול . במקרה כזה נדרש טיפול כיתתי או זיהוי קבוצה מהכיתה הזקוקה לקידום . קשיים בהבנת הנקרא של השאלה . קשיים בכתיבת התשובה , בניסוח הצגת כל פרטי התוכן המתאימים וכדומה . קשיים בהבנת הנקרא של הטקסט שהשאלה לקוחה ממנו . ( ביחידה זו אין עיסוק במצב של קושי בהבנת הנקרא של הטקסט עצמו . במצב כזה יש לטפל במהלכי הבנת הנקרא המתוארים ביחידות שונות ( . שילוב בין כמה רכיבים , כגון הבנת השאלה וניסוח התשובה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר