מתוך:  > במחשבה שנייה

עמוד:3

מ ב ו א המבחן יכול לשמש כלי לצמיחה ולשיפור הלמידה של התלמידים כיחידים או של הקבוצה והכיתה . ההתבוננות והלמידה בעקבות מבחן נותנים הזדמנות למורה ולתלמידים להתנסות בלמידה משגיאות או מטעויות . מטרת יחידה זאת היא להציג מהלכי הוראה המדגימים עיסוק בתשובות שגויות של תלמידים במבחן והפיכתן למנוף ללמידה . מתוך חוזר מנכ"ל הוראות קבע עג 1 / ' ( , ( 'ב אלול התשע"ב- אוגוסט : 2102 התבוננות בתוצאות המבחן לקידום הלמידה חשוב שתוצאות המבחן ישמשו את התלמיד לקידום למידתו כחלק מגישה כוללת , שלפיה טעויות הן בסיס ללמידה חדשה וטובה יותר . להלן דוגמה לתהליך שמומלץ לבצע לאחר בדיקת המבחנים והחזרתם לתלמידים : המורה יציג את המסקנות מבדיקת המבחנים ( קשיים נפוצים וכד . ( ' ייערך דיון שדרכו יזהו את מוקדי הקושי – קשיים שעלו במהלך ביצוע המבחן , כמו אי-הבנה של מושג זה או אחר , קריאה בלתי מוקפדת של השאלה , חוסר תשומת לב להוראות בשאלה או לניסוח התשובה וקשיים אחרים הקשורים בהבנת חומר הלימוד . הפעלת תהליכים דידקטיים בעקבות המסקנות מהמבחן המורה יסייע לתלמידים באיתור קשיים ובדרכים להתמודדות אתם . המורה יקיים דיון על שאלות מסוימות שהן משמעותיות להבנת החומר שנלמד . המהלך המוצע ביחידה זו ממוקד בתהליך המתקיים בעקבות החזרת משימת הערכה לתלמידי כיתות ד . מבחן או משימת הערכה בחינוך לשוני בבית-הספר היסודי ייחודיים במהותם משאר תחומי התוכן הנלמדים בבית הספר . ההערכה אינה ממוקדת ברכיבים של אחזור מידע ובקיאות בתכנים שנלמדו בעבר בכיתה , אלא בודקת כישורים של הפקת משמעות מטקסטים חדשים תוך יישום של אסטרטגיות ושל מיומנויות שנלמדו בעבר בהקשרים טקסטואליים אחרים . כמו כן נדרשות מן התלמידים מיומנויות של כתיבת תשובות מיטביות לשאלות תוך דליית מידע מטקסט כתוב . יכולת זו נרכשת במהלך התמודדות עם טקסטים בתחומי דעת שונים , והיא נמצאת במוקד ההוראה בשיעורי העברית . בזמן ביצוע משימה המעריכה כישורים של הבנת הנקרא , התלמידים נדרשים לדעת לכתוב תשובות מיטביות לשאלות על טקסט שאינו מוכר להם . כתיבת תשובות לשאלות מכונה " כתיבה על סמך מקורות . " מתוך תכנית הלימודים בעברית לבית-הספר העל-יסודי ממלכתי וממלכתי דתי תשס"ג : " את הכתיבה על סמך מקורות אפשר למיין על פי סוג הזיקה שבין המקור לבין הטקסט הנכתב , כגון : שימוש במידע שהובא במקור , פיתוח היבט שעלה במקור ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר