עמוד:6

קוראים הוראות למשחק קריאת הוראות שכתב מומחה מאפשרת ללמוד ממנו . הקורא מוזמן לזהות את רכיבי הטקסט ואת אופן הניסוח האופייני לטקסט מפעיל , כדי שיידע כיצד לכתוב הוראות . אחד המאפיינים המרכזיים של טקסט הוראות הוא סדר הפעולות . הפעילות הראשונה מדגישה את החשיבות של כתיבת ההוראות עפ"י הרצף הנכון שלהן , יחד עם ההבנה שלפעמים אין צורך ברצף מחייב של ההוראות . חשוב לציין שבניגוד לטקסט הוראות להכנת מוצר כלשהו כאן התוצר המצופה הוא עצם המשחק עצמו . בדרך כלל אי אפשר לצייר את שלבי המשחק כדי להקל על הקורא . ההוראות צריכות להיות ברורות מספיק . הקורא קורא כל הוראה ומדמיין איך היא תבוא לידי ביטוי למעשה . כל הוראה היא בעצם המשך של המצב שהמשחקים נמצאים בו אחרי ביצוע ההוראה הקודמת לה . בזוגות מחלקים דף ובו הוראות מבולבלות למשחק ( הוראות למשחק "שלושה מקלות , " נספח א , בעמוד . ( 7 מבקשים מהתלמידים לגזור את הרצועות ולסדר אותן עפ"י הסדר הנכון שלהן ( סדר שמבטא רצף במהלך המשחק . ( התלמידים רושמים מה עזר להם להחליט כיצד לסדר את ההוראות . אחרי שסיימו לסדר את ההוראות כפי שחשבו לנכון , יוצאים לשחק על פי ההוראות . תוך כדי המשחק מבינים אם סידרו נכון ואם צריך לשנות . במליאה אם המשחק עלה יפה , עוברים לשלב הבא בפעילות . אם לא - לאחר המשחק קוראים את הטקסט המקורי של ההוראות למשחק ( נספח ב , בעמוד . ( 8 משווים את הטקסט שהרכיבו מהרצועות לטקסט המקורי : היכן יש הבדלים ברצף הטקסט ? האם מבינים היכן לא סידרו נכון ולמה ? מבררים : האם יש רק אפשרות אחת לכתיבת הרצף ? האם / מתי הסדר של כתיבת ההוראות חשוב ? מדוע ? הערה דידקטית : חשוב להבחין בשלב הזה בין שני היבטים של הטקסט : האחד - הארגון של המידע על הדף ( היכן רצוי לכתוב את המידע כמו אוכלוסיית היעד , התנאים הנדרשים וכו . ( ' השני - הרצף של מהלך המשחק , כלומר הרצף של ההוראות עצמן . מתי ומדוע הרצף מחייב והכרחי ומתי אינו כזה ? דוגמה לרצף מחייב : קודם מסבירים איך משתתף נעשה "שבוי" של הקבוצה השנייה , ורק אח"כ מסבירים איך אפשר לשחרר אותו . דוגמה לרצף לא מחייב : אפשר להסביר את המשחק ואז להתחלק לקבוצות , או להיפך - קודם להתחלק לקבוצות ואז להסביר את המשחק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר