עמוד:37

. 5 סכמו : כשם שאנחנו יצרנו חוקה משלנו כדי לשמור על הזכויות של כולנו , כך גם המדינה מחוקקת חוקים כדי לשמור על הזכויות של האזרחים שלה . אבל כמו שאנחנו לא תמיד מצליחים להגן במאה אחוז על הזכויות של כולם , כך גם במדינה , לפעמים זכויות האדם מופרות ( לא נשמרות . ( פעילות : מבטאים אמפתיה כלפי נפגעי זכויות האדם 15 ( דקות ) . 1 הציגו לפני התלמידים את אירועי הפרת זכויות האדם שמתוארים בהמשך . לאחר כל אירוע , שאלו : א . איזו זכות או אילו זכויות הופרו ( לא נשמרו ) באירוע ? ב . איך לדעתכם הרגיש מי שסיפורו מסופר ( יותם , בן או דנה ) בעקבות הפגיעה בזכויות שלו ? ג . מה הוא או היא חשב / ה ? ד . מה הוא / היא היה / הייתה רוצה שיקרה ? ה . מה הייתם מציעים לעשות במקרה הזה ? אירועי הפרת זכויות האדם יותם רצה לספר לכל הכיתה על הטיול שממנו חזר . התלמידים לא הקשיבו לדבריו , ואחת הבנות אמרה לו : "תסתום , אתה משעמם " ! ( פגיעה בזכות לחופש הביטוי ) בן ורונן התווכחו בהפסקה , והוויכוח התדרדר למריבה קשה ועד לחילופי מכות ביניהם . במהלך המריבה בן שבר את היד . ( פגיעה בזכות לשלמות הגוף ) האייפון החדש של דנה מצא חן בעיני רוני . בהפסקה לקחה רוני את האייפון מבלי לבקש רשות מדנה , והיא החזירה אותו רק בסוף היום . ( פגיעה בזכות הקניין ) . 2 שאלו : א . האם אחד מהאירועים "דיבר אליכם" במיוחד ? מדוע ? טיפ אם התלמידים ישתפו בסיפורים אישיים , הקשיבו באמפתיה . בררו מה קרה , מה חשבו ומה הרגישו . אם הצד שפגע בהם נמצא בכיתה , נסו לברר את נקודת המבט של הצד השני , בלי שיפוט . תנו לגיטימציה למגוון העמדות של המעורבים באירוע ואף ציינו את השוני בעמדותיהם , אם קיים שוני . אינכם אמורים להציע מיד פתרונות או לשנות משהו במציאות . בשלב הראשון הסתפקו בתגובות אמפאתיות כלפי התלמידים - לפעמים די בכך כדי ליצור שינוי לטובה . במהלך הדיון הזמינו גם את התלמידים לשקף את הדוברים בצורה אמפאתית . אמרו , למשל : "מישהו רוצה להגיד איך הוא מבין את מה שיונתן מספר ? תוכלו להסביר במילים שלכם איך הוא הרגיש ומה הוא חשב . " ? לאחר שיסתיים השיקוף , חזרו אל הדובר ובקשו אישור . שאלו : "האם זאת הייתה הכוונה שלך . " ? אם השיקוף אינו מדויק , בקשו ממתנדב אחר להציע שיקוף אחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר