עמוד:35

שיעור ראשון : זכויות האדם - לכולם משך הפעילות : 45 דקות ציוד וחומרים : דף לתלמידים : שאלון זכויות ( ראו עמ' , ( 68 כמספר תלמידי הכיתה . 5 עותקים של חוקת ההתחשבות שיצרתם עם התלמידים ( ראו פרק , 2 יחידה , 3 עמ' . ( 81 מהלך הפעילות : הזכירו : למדנו מהי זהות ומהי זהות מורכבת , על ריבוי הקבוצות בחברה הישראלית , על סטראוטיפים ודעות קדומות , והכרנו תלמידים מקבוצות שונות באמצעות משחק היכרות ובעזרת אמצעי התקשורת . היום נלמד על המכנה המשותף לכל הקבוצות שהכרנו : כולנו בני אדם בעלי זכויות , וכולנו אזרחים של אותה מדינה . כחברה , חשוב שנהיה מודעים לכך שלכולם יש זכויות , ושחשוב להיות רגישים גם לזכויות של קבוצות אחרות , ולא רק לזכויות שלנו . מדינת ישראל מחויבת להגן על זכויות האדם של אזרחיה על פי החוק . זכויות האדם נשענות על מגילת זכויות בין-לאומית , היא ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם , שהתקבלה באו"ם בשנת 1948 ואושרה על ידי ממשלת ישראל . הזכויות נחלקות 6-ל קבוצות , ואפשר לסווג אותן כך : . 1 הזכות לחיים , לביטחון ולאזרחות , וביניהן הזכות לביטחון אישי ולשלמות הגוף . . 2 זכויות הנוגעות לחירויות - וביניהן : חופש המחשבה , המצפון והדת ; חופש הדעה והביטוי ; חופש ההתאספות , ההפגנה וההתאגדות . . 3 הזכות לשוויון - וביניהן שוויון לפני החוק , ואיסור על אפליה . . 4 הזכות לכבוד אנושי- וביניהן איסור על עינויים ועל יחס משפיל ; הזכות לפרטיות ; הזכות לשמירה על השם הטוב . . 5 הזכות להליך משפטי הוגן . . 6 זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות - וביניהן תנאי עבודה , הזכות לחינוך , לרמת חיים נאותה ולהגנה סוציאלית . המדינה אחראית לשמור על זכויות האזרח , והיא מחוקקת חוקים כדי לשמור על הזכויות האלה . ואולם , כשם שבכיתה ילדים נפגעים כשלא מכבדים את זכותם לכבוד , כך עלולות להיפגע גם זכויותיהם של אזרחי המדינה . האחריות למנוע הפרה של זכויות האדם היא לא רק של המדינה , אלא של כל אחד ואחת מאתנו . אם ננהג כך נוכל לחיות באווירה נעימה ומכבדת , ללא קשר לקבוצה שאליה אנחנו או האחרים משתייכים - המשפחה , הכיתה , בית-הספר או החברה כולה . את כולם עלינו לכבד , כי כולנו בני אדם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר