עמוד:27

ה . למה , לדעתכם , אנחנו מייחסים תכונות שליליות ל"הם" שאינם "אנחנו , " כלומר ל"אחרים" מאתנו ? ( הדגישו : ראשית , אנחנו חוששים מהשונה מאתנו . שנית , כפי שכבר ציינו , יש לנו צורך לשמר אחדות וזהות קבוצתית , על ידי הבחנה בין "אנחנו" ל"הם . " הפחד עלול לעורר אותנו להגיב כלפי חוץ לאותם "אחרים" בדרכים שעלולות לפגוע בהם . ( ו . מה דעתכם , האם היחס בבית-הספר כלפי תלמידים שונים הוא בדרך-כלל יחס פתוח וסובלני או יחס שלילי שיש בו הכללות וסטראוטיפים ? . 3 אמרו : בשיעורים הבאים ניווכח שאם נראה את האחר / ת כמכלול המורכב מתכונות אופי , העדפות , מאפיינים תרבותיים ומשפחתיים וכו , ' ולא נתבסס על נתונים חיצוניים בלבד - ראייה כזאת עשויה להעשיר אותנו ולעזור לנו לחיות באווירה נעימה יותר בחברה מרובת קבוצות ותרבויות . אפשרויות הרחבה : . 1 תרגיל : 4 צעדים לנטרול מחשבה סטראוטיפית א . הציעו לתלמידים את התרגיל הזה , שיכול לעזור להתמודד עם הנטייה לסטראוטיפים ולהכללות : זיהוי : "זהו את החשיבה הסטראוטיפית ( אמרו לעצמכם : אני רואה ילד עם משקפיים ומיד חושב / ת שהוא חנון ותלמיד טוב . " ( עצירה : "עצרו את רצף החשיבה האוטומאטי ( אמרו לעצמכם : אני לא מכיר באמת את הילד הזה . " ( מחשבה : "חשבו על האדם שמולכם בדרך נוספת , ללא סטראוטיפים . נסו לראות אותו כיחיד ולא כמי ששייך לקבוצה כוללת . אולי בעצם הוא לא אוהב ללמוד ? ואולי הוא מעדיף ספורט דווקא " ? תגובה : "הגיבו לאדם בדרך שונה מזו האוטומאטית , למשל : דברו עם הילד ובררו מה הוא אוהב לעשות . " ב . בקשו מהתלמידים לעשות את התרגיל על אחת מהדמויות הבאות : ילד דתי , ילדה ערבייה , זקן , ילדה ממוצא אתיופי , גבר חרדי . . 2 הפעילויות "הסיפור של מימי , " "איזה אלימים הם" ו"אתם לא רצויים , " בתוך אתר אני והחבר'ה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר