עמוד:26

טיפ עודדו הידברות ישירה בין המשתתפים . השתדלו ליצור רב-שיח בין תלמידי הכיתה . עודדו כמה שיותר תלמידים להגיב . שאלו , למשל : "מה אתם חושבים על מה שיוני אמר עכשיו ? אתם מסכימים אתו ? הייתם רוצים להוסיף משהו ? הייתם רוצים לשאול אותו משהו . " ? דיון מסכם 10 ( דקות ) . 1 סכמו : בשיעור היום ראינו כיצד מידע בסיסי מאוד שיש לנו על מישהו או על מישהי , אפילו רק שמם והמראה החיצוני שלהם , משפיעים על מה שאנחנו חושבים עליו . אם אדם משתייך לקבוצה מסוימת אנחנו מחליטים שיש לו גם תכונות , אופי ועתיד מסוימים . . 2 שאלו : א . אילו נכנס לכיתה חייזר , האם הוא היה יודע לנחש מהם המרכיבים הסמויים של הזהות שלנו , אילו העדפות יש לנו ולאילו קבוצות אנחנו משתייכים רק על פי המראה החיצוני שלנו ? ב . מה דעתכם : מה יקרה אם מישהו יקבע לגבינו מי אנחנו ( למשל : מה אנחנו אוהבים , מהן תכונות האופי שלנו , מהם הכישורים שלנו , ( רק על פי המראה החיצוני שלנו ? נקודה להתייחסות : הזכירו לתלמידים את המושג רושם ראשוני . פעמים רבות , כשאנחנו רואים אנשים בפעם הראשונה אנחנו קובעים מיד , רק על פי הדברים הגלויים לעין ( מראה , גיל , מין ) מיהם , מהו האופי שלהם , מה הם אוהבים , האם הם טובים או רעים , האם הם "חנונים" או מקובלים . הרושם הראשוני עלול להטעות , וכדי להבין טוב יותר מיהם האנשים שלפנינו יש חשיבות להיכרות עמוקה וארוכה יותר . טיפ נצלו את ההזדמנות כדי ליצור קרבה ביניכם לבין התלמידים . שאלו אותם מה היה הרושם הראשוני שקיבלו כשפגשו אתכם בפעם הראשונה : מה חשבו על האופי שלכם ? האם חשבו שאתם מורים "טובים" או "רעים ? " שאלו אותם האם הרושם שלהם לגביכם השתנה מאז , ומה גרם לשינוי . ג . האם קרה לכם שמישהו ייחס לכם תכונות אופי מסוימות רק מפני שהשתייכתם או שאתם משתייכים לקבוצה מסוימת ( מישהו שהולך לחוג יוצא דופן , מישהו עם משקפיים , תלמיד טוב , תלמיד שגר בשכונה מסוימת , שייך לעדה מסוימת , ילד להורים גרושים ועוד ?( ד . איזה מחיר אנו משלמים על השימוש בסטראוטיפים , בהכללות ובדעות קדומות ? נקודות להתייחסות : . 1 במקרים רבים חשיבה סטראוטיפית , הכללות ודעות קדומות גורמות לנו לקבוע דעה לגבי אנשים , מבלי שאנחנו מכירים אותם באמת . לפעמים זה גורם לנו להתרחק מאותם אנשים , להתעלם מהם ואפילו לפגוע בהם . חשוב להכיר אנשים לעומק , לפני שאנחנו מגבשים את דעתנו עליהם . . 2 לא אחת אנשים קובעים לגבינו מי אנחנו ומי נהיה בעתיד , לפעמים עוד לפני שהם יודעים משהו מהותי עלינו . זה יכול לקרות גם כשאנחנו עצמנו עוד לא יודעים מה נהיה בעתיד . איך זה יכול להשפיע עלינו ועל העתיד שלנו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר