עמוד:7

מבט מלמעלה : תקציר הפעילויות ארבע היחידות של היחידה מאורגנות ברצף המאפשר הבניה של תהליך הדרגתי לקראת יצירה של סביבה סובלנית ושוויונית . ביחידה , 1 הזהות שלי ושל חבריי לכיתה , התלמידים לומדים שהזהות שלהם מורכבת ממאפיינים שונים : כאלה שנולדו איתם , כאלה שנרכשו במהלך החיים , ועוד . כל תלמיד מכין לעצמו תעודת זהות , אשר מכילה את המאפיינים שנראים לו הכי חשובים בזהות שלו . בהמשך השיעור , התלמידים מוצאים בעזרת הדף לתלמידים אילו קבוצות השתייכות מהוות חלק מהזהות שלהם ( למשל , קבוצת המשפחה , קבוצת הכיתה וקבוצת הכדורגל . ( הפעילות סביב נושא זה ממשיכה בשיעור השני , שבו התלמידים מבינים שתלמידים שונים בכיתה משתייכים לאותן הקבוצות , ומוצאים מכנים משותפים שלא חשבו עליהם קודם לכן . הבנה זו מהווה קרקע פורייה לעיסוק בקבוצות השונות בחברה , שעם חלקן הילדים אינם נפגשים בחיי היום יום . עיסוק בנושא זה מתחיל ביחידה : 2 אין כניסה לקבוצות אחרות ! בשיעור הראשון של יחידה זו כל קבוצת תלמידים מקבלת תמונה של תינוק זהה עם שם שונה , כגון : מיקה , מוחמד , נטאשה , מנחם-מנדל וכדומה . התלמידים אינם יודעים שהתמונה זהה ומנסים להגדיר את זהות התינוק ( האופי שלו , מקום המגורים שלו , המקצועות של ההורים שלו וכו ( ' רק על-פי השם שלו . כשהתלמידים מגלים שההגדרות שלהם ניתנו למעשה לאותו התינוק הם מבינים עד כמה החשיבה שלהם סטראוטיפית . השיעור השני של היחידה מחדד עוד יותר את הדעות הקדומות שקיימות בחברה . הפעם התלמידים נחשפים למראה החיצוני ולשמן הפרטי של ארבע נשים שחיות בישראל , ובהסתמך על מידע זה בלבד הם מתבקשים להגדיר את הזהות שלהן . מההשוואה בין הזהות שהגדירו לבין הזהות האמיתית עולים כוחו המטעה לעיתים של הרושם הראשוני , מחד , והנטייה לקטלג אנשים על-פי השתייכותם לקבוצות מסוימות בחברה , מאידך . יחידה , 3 מעמיקים את ההיכרות , מעודדת תפיסה מורכבת ושלמה יותר של האחר , אשר אינה מתבססת אך ורק על נתונים חיצוניים , ושיכולה לעזור לנו לחיות באווירה נעימה יותר בחברה מרובת קבוצות ותרבויות . כדי להעמיק את ההיכרות עם קבוצות בחברה הישראלית - גם קבוצות שהתלמידים אינם נמצאים במגע יום-יומי אתן , בשיעור הראשון התלמידים מקבלים שישה כרטיסי דמויות , ומתבקשים להסתובב בכיתה ולהציג בפני חבריהם את הדמות שקיבלו . מאחר שרוב המידע שיש לתלמידים על הקבוצות שהם כמעט ולא נפגשים איתן בחיי היום-יום מבוסס על דברים ששמעו באמצעי התקשורת , השיעור השני מתמקד בייצוג התקשורתי של הקבוצות האלה . התלמידים מעיינים בעיתוני היום ומוצאים קטעים המציגים נשים , חרדים , ערבים , יוצאי אתיופיה ויוצאי מדינות חבר העמים , ובוחנים אותם בצורה ביקורתית . מפעילות זאת הם מסיקים שהייצוג התקשורתי של הקבוצות בחברה אינו מהימן בהכרח , ושהוא עלול להציג תמונה שטוחה וחד צדדית שלהן . יחידה , 4 חיים יחד במדינת ישראל , מתמקדת במשותף לכל האנשים בקבוצות שהוצגו ביחידה - לכולם יש זכויות וכולם אזרחי המדינה . במטרה להגביר את המודעות לכך שלכולם יש זכויות , ושחשוב להיות רגישים גם לזכויות של קבוצות אחרות , ולא רק לזכויות שלנו , השיעור הראשון עוסק בזכויות אזרח . תחילה , התלמידים בודקים על אילו זכויות נועדו להגן הסעיפים שכתבו בחוקת ההתחשבות , אשר ניסחו בבפרק השני של תכנית "אל תלעגו לי . " ההקבלה בין החוקים בכיתה לבין החוקים במדינה מגבירה מוטיבציה אצל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר