עמוד:82

נספח מס' 9 דגשים להעברת הרצאה בכלל ולהצגת העבודה מול הכיתה בפרט המיומנות של עמידה מול קהל היא מיומנות חשובה כמעט לכל אדם - לא רק למורים , למרצים ולמדריכים אלא גם למנהלים ( בכל המגזרים , ( למפקדים בצבא , לאנשי עסקים , למדענים שצריכים להציג את עבודתם , לפוליטיקאים ואנשי ציבור , ליזמים שרוצים להציג את המיזם שלהם בפני משקיעים , ולרבים נוספים . גם בראיונות עבודה או בהזדמנויות שבהן רוצים לשכנע אנשים אחרים , נדרשות יכולות שכנוע והעברת מסר . אנשים רבים חוששים לעמוד מול קהל , לפעמים עד כדי חרדה של ממש . הם יכולים להיות תלמידים מצטיינים או עובדים מעולים , בעלי תקשורת בין-אישית טובה וכישורים גבוהים , אבל אם כישורי הפרזנטציה שלהם לוקים בחסר - הם יתקשו לממש את הפוטנציאל שלהם . עבודת החקר מאפשרת לתלמידים להתנסות גם בעמידה מול הכיתה ( ומול הורים ואורחים באירוע השיא ) ולתרגל את המיומנות הזאת , שהיא מיומנות נרכשת ( ולא מולדת ) - ניתן ללמוד אותה , לתרגל אותה ולהשתפר בה . שיעור שמוקדש לעמידה מול קהל יכול להיות שיעור מרתק לתלמידים , עם דוגמאות מעניינות ומצחיקות . אספנו כאן כמה דגשים חשובים שרצוי להעביר לתלמידים . לפני ההרצאה תכנון כדאי לתכנן היטב את מה שאומרים . מרצה חייב לשלוט בהרצאה שלו ללא עוררין . רצוי מאוד להעלות את ההרצאה על הכתב ולערוך עליה חזרות רבות ככל האפשר . אין צורך לזכור מילה במילה את מה שרשמתם , אבל זה יעזור לכם , יעניק לכם ביטחון והקהל יראה שעומד מולו מישהו שמבין בחומר ויודע בדיוק לאן הוא מנתב את ההרצאה . הרצאה בצוות דורשת התמודדות מיוחדת מכיוון שצריך לתאם בין חברי הצוות , לוודא שהם לא חוזרים זה על דבריו של זה וכדומה . כל אלה דורשים תכנון ועבודה משותפת . מבנה ההרצאה ההרצאה צריכה להיבנות כך שדבר מוביל לדבר , יש לה התחלה , אמצע וסוף , כדי הקהל יבין את השתלשלות העניינים ויצליח לעקוב ולקלוט . זאת בניגוד להרצאה מפוזרת שבה הקהל אובד , לא מבין , מבולבל או מועמס במידע רב . בהרצאה על העבודה ניתן להשתמש בפורמט אחיד לכל הצוותים : הצגת נושא העבודה , שאלת החקר , כלי החקר , הממצאים , המסקנות , ההמלצות ולבסוף רפלקציה על התהליך . להבחין בין עיקר לטפל קל מאוד לגלוש ולספר עוד ועוד על העבודה שלכם , אבל זה גם מתכון בטוח לאיבוד הקהל . ההרצאה צריכה לכלול את הדברים החשובים ביותר , אלה שעוזרים להבין את המהות , את העיקר . הרצאה על העבודה צריכה לארוך 12-10 דקות , לא יותר . זו משימה חשובה מאוד ולא פשוטה בכלל - להחליט מה אומרים , לזקק את ההרצאה ולהשאיר את הדברים החשובים ביותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר