עמוד:62

לאחר סקירת מקורות המידע וכלי החקר , ניתן להשתמש בכמה משאלות החקר של התלמידים ולשאול - אילו מקורות מידע וכלי חקר יכולים להתאים לעבודה הזאת ? כלל תלמידי הכיתה יכולים לענות על השאלה . לדוגמה , עבודת החקר של דניאל דניאל גרה בעיר ירוחם שבצפון הנגב . לאחרונה נבנתה שכונה חדשה בירוחם ודניאל החליטה שזה יהיה נושא עבודתה . היא רוצה לבדוק מה קרה ומה יקרה לעיר בעקבות בניית השכונה החדשה . שאלת המחקר שלה היא : " מהי השפעתה של השכונה החדשה שנבנתה בירוחם על אופי העיר ועל החיים בה " ? ראשית ביקשה דניאל לבדוק מקורות מידע שונים כדי להכיר טוב יותר את הנתונים הנוגעים לשאלת החקר שלה . היא קראה חומר כללי על תולדות העיר ירוחם בספרים וברשת האינטרנט . היא השתמשה במפות ובצילומי לוויין של היישוב - טרם הקמת השכונה ולאחריה . היא חיפשה נתונים על העיר באתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וקראה לעומק חומרים באתר האינטרנט של העירייה , שבו מצאה נתונים על העיר ועל השכונה החדשה שבה . לאחר שדניאל וחבריה בדקו מקורות מידע שונים , הם החליטו להשתמש בכלי חקר שונים בשטח כדי לענות על שאלת המחקר . הם הכינו שאלון על השכונה החדשה והשפעותיה והעבירו אותו בין תושבי העיר ובין תושבי השכונה החדשה . הם גם ראיינו כמה תושבים של העיר וכמה תושבים של השכונה החדשה . אחד מחברי הקבוצה אף הצטרף לישיבה של ועד השכונה החדשה והעשיר את הידע של הקבוצה בעקבות התצפית הזאת כאמור , ניתן להעלות כמה שאלות חקר שניסחו התלמידים בעבודות שלהם ולחשוב יחד אתם באילו מקורות מידע וכלי חקר הם יוכלו להשתמש כדי לענות על שאלות אלו . בסוף המפגש חשוב להפנות את תשומת לב התלמידים לנושא הערכת המידע - עולמנו מוצף כיום במידע רב - חלקו אמין ומדויק וחלקו חובבני או לא מדויק במקרה הטוב , ומטעה ואף שקרי , במקרה הרע . ( ראו נספח מס' - 7 הערכת המידע ) בין מפגש מס' 2 למפגש מס' 3 א . מומלץ שעד המפגש השלישי כל אחד מחברי הצוות יתנסה בעבודה באחד מכלי החקר ( שאלון , ריאיון או תצפית . ( חלוקה זו תעשיר את העבודה של הצוות בחומרים מגוונים ותעניק נפח לעבודה , וגם תבטיח שכל אחד מחברי הצוות יהיה שותף פעיל במחקר . כך , במפגש הבא אפשר לשמוע חוויות ולהפיק לקחים משימוש בכלי החקר . הדבר גם יעודד את התלמידים לפעול ולעבוד – כולם רואים ושומעים על ההתקדמות של החברים . כדאי שהשאלות לריאיון או לסקר ייבדקו לפני ביצוע הריאיון או הסקר . מפאת העומס המוטל על המורה , אפשר לפעול בדרך של "הערכת עמיתים" – כל קבוצה בודקת לקבוצה אחרת את השאלות שיופיעו בשאלון / בסקר / בריאיון שהיא תערוך – מגיבה , מעירה ומציעה הצעות נוספות . ב . המורה מנהל מעקב אחר התקדמות התלמידים - רצוי ליצור מנגנון דיווחים כך שהתלמידים מעדכנים את המורה בהתקדמות מבלי שיהיה צורך לרדוף אחריהם כדי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר