עמוד:61

זה המקום להמליץ לתלמידים לבחור נושא ושאלת חקר שמעניינים אותם , אולי נושא חשוב לתושבים נוספים ביישוב או אפילו לעירייה או למועצה . ( ראו נספח מס' – 4 דגשים בבחירת שאלת חקר ובניסוחה , וכן נספח מס ' - 3 רשימת נושאים לדוגמה ושאלות חקר אפשריות . ( ו . חלוקה לצוותים ( צוותי עבודה לשיעור הנוכחי , ( לשם שיחה ודיון על נושא ועל שאלת חקר אפשריים . לקראת סיום השיעור ניתן להעלות במליאה חלק מהנושאים והשאלות שהעלו צוותי התלמידים , לחדד ולנסח אותם מול כל הכיתה , וכך להדגים מהי שאלת חקר טובה . כדאי להדגיש בפני התלמידים שייתכן שבמהלך החקר שלהם יצוף ויעלה מידע שיביא אותם לשנות את שאלת החקר או להוסיף שאלות חקר . ז . רצוי להקדיש זמן לחלוקת הכיתה לקבוצות של שלושה-חמישה תלמידים , ולהדגיש שעבודה כזו דורשת שיתוף פעולה וחלוקת תפקידים . המורה יחליט על פי היכרותו את תלמידיו על הדרך הנכונה לחלוקת הכיתה לקבוצות עבודה . ח . מעבר על ההוראות וההנחיות לעבודה ועל לוח הזמנים המחייב . הצגת דרכי ההערכה של העבודה , הסבר על הקריטריונים להערכה ולניקוד ( ראו נספח מס' – 6 קריטריונים אפשריים להערכת העבודה . ( יש להדגיש את חשיבות הקשר עם המורה במהלך העבודה ואת חשיבותם של דיווחי ההתקדמות , שהם באחריות התלמיד . בין מפגש מס' 1 למפגש מס' 2 כל אחת מקבוצת החקר מגבשת את נושא העבודה ואת שאלת החקר , ומעבירה אותם לאישור המורה . אישור המורה נועד לוודא שהנושא שאותו בחרו התלמידים הוא נושא מתאים , ובעיקר ששאלת החקר רלוונטית , מעניינת , מנוסחת היטב , ניתן לחקור אותה , וכמובן - גאוגרפית . אפשר כבר בשלב זה לעודד את התלמידים לבחון מקורות מידע וכלי חקר שרלוונטיים לדעתם לשאלת החקר שלהם , ולהפנות אותם למקורות מידע המוכרים לך , המורה . מפגש מס' - 2 מקורות מידע וכלי חקר לאחר שנבחרו הנושא לעבודה ושאלת החקר , הגיע שלב חיפוש המידע כדי שבסוף התהליך יהיו תשובות ומסקנות בנוגע לשאלת החקר . - דרך ראשונה היא לאסוף מידע ממקורות מידע קיימים – רשת האינטרנט , מפות , מסמכים שונים שיש ברשות המקומית , ספרים ואנציקלופדיות , עיתונים , כתבי עת , תמונות וצילומי לוויין , פרסומים סטטיסטיים ועוד . יש להיעזר במקורות מידע מוכרים , לחפש מקורות מידע חדשים , לבדוק איזה ידע יכול לספק כל מקור ולדעת להעריך את המידע ואת אמינותו . - דרך נוספת היא להשתמש בכלי חקר כדי להפיק ולייצר באמצעותו מידע חדש , עדכני ורלוונטי : סיור בשטח המחקר ותצפית , העברת סקר , שאלון או ריאיון עם אנשים . במפגש כדאי לערוך סקירה של כל אחד מכלי החקר – מתי מתאים להשתמש בו ומהם היתרונות והחסרונות שלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר