עמוד:60

הדגמה של כמה פעילויות חקר של מדענים ושל גאוגרפים - נושא העבודה שלהם , שאלת החקר , כלי החקר שבהם השתמשו , המסקנות שלהם והדרך שבה הן תרמו לידע הגאוגרפי המדעי , היישומים שצמחו מהן וכיוצא בזה . ( ראו נספח מס ' – 3 דוגמאות לעבודות גאוגרפיות של חוקרים שונים . ( ב . יוצאים מהפרט ( המחקרים שהוצגו ) אל הכלל . שואלים : מהי עבודת חקר ? מהי מטרתה ? מיהם חוקרים ? מה הם חוקרים ? מדוע הם חוקרים ? איך הם חוקרים ? ולמה זה בכלל חשוב ? ג . " גם אתם , תלמידים , עומדים להיות חוקרים : " › הצגת המסגרת של עבודת החקר שאותה עומדים התלמידים להכין - הצגת מטרת העבודה , תרומת העבודה להתנסות הלימודית של התלמידים - בהווה ובעתיד , ותרומת העבודה לידע המצטבר על היישוב ( כדאי להדגיש שקיימת אפשרות שהתלמידים ייצרו ידע חדש שלא קיים , ידע שיוכל אולי לשמש את התושבים או את השלטון המקומי . ( › הצגת הדרך שבה העבודה אמורה להתבצע ( בקווים כלליים בלבד . ( רצוי להציג גם את סוף התהליך - אירוע שיא של הצגת העבודות בפני הכיתה ואף בפני הורים ונציגי העירייה ( ראו בהמשך . ( ד . התמקדות בבחירת נושא העבודה ושאלת החקר : מומלץ לעבור בקצרה על החומר הרלוונטי שנלמד ( או שיילמד בהמשך ) במהלך השנה , ובייחוד להתמקד בנושאים הלימודיים המופיעים ביחידה החמישית העוסקת ביישובים , למשל : › סוגי יישובים ומאפייניהם › מבנה היישובים ושימושי הקרקע בהם › תמורות שחלו ביישובים וביטויין במרחב › סוגיות בנושא איכות הסביבה › תכנון בדגש על פיתוח בר-קיימא › תהליכי גלובליזציה והגירה ( חיצונית ופנימית ) שבאים לידי ביטוי ביישוב › פערים ואי-שוויון במרחב של היישוב ה . חשוב להזכיר לתלמידים שבחירת הנושא , והשאלות העולות ממנו , צריכים להיות ממוקדים בתופעות ביישוב שלהם ובשאלות גאוגרפיות : תיאור של תופעה , מיקום תופעה במרחב , מה גורם לתופעה להיות במרחב זה , אילו תהליכים הובילו לכך או מהם הגורמים שיכולים להסביר את התופעה , ומהן ההשלכות של תופעה זו . אם תבחרו נושא שהוא כיתתי ( תכנית הלימודים מציעה , מפאת קוצר הזמן , תהליך " חקר סגור " שבו ימקד המורה את הכיתה בנושא אחד וממנו כל קבוצה תבחר תת-נושא ושאלת חקר קטנה , ( יצטרכו התלמידים לבחור לעבודה שלהם תת-נושא רלוונטי , הנגזר מהנושא הכיתתי . למשל : אם הנושא הכיתתי הוא כלכלה ותעסוקה ביישוב , תוכל קבוצת תלמידים אחת לבחור לחקור את אזור התעשייה של היישוב , קבוצה אחרת תוכל לעסוק בקניון ( או בקניונים ) שביישוב וקבוצה שלישית תוכל לבדוק את ענפי התעסוקה של היישוב במהלך השנים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר