עמוד:59

בעבודה יבוא לידי ביטוי כושר הלימוד העצמי של התלמידים - הם שיאתרו חומרים , יחברו שאלונים , יצאו לשטח , ינתחו את הממצאים ויסיקו מסקנות . הם יתמודדו עם סוגיות גאוגרפיות ויתנסו בחשיבה מדעית , ביקורתית ויצירתית . זהו אתגר לימודי מהמעלה הראשונה . תפקיד המורה - ללוות את התלמידים בכל מהלך עבודתם , משלב גיבוש הנושא ושאלת החקר ועד לשלב הגשת העבודה לשם הערכה . ליווי נכון נותן את המסגרת ואת הכלים להצלחה , ועוזר לתלמידים לבטוח ביכולתם להכין את עבודת החקר באופן עצמאי . כמו כן , ליווי נכון עוזר לתלמידים לראות צדדים נוספים בעבודתם , ולהעשיר אותה בהתאם . הכנת העבודה מציבה אתגר לימודי חדש לתלמידים , וללא הכלים המתאימים והליווי הנכון הם עלולים ללכת לאיבוד . אנו ממליצים לקרוא מדריך זה - הוא יעזור לכם לגבש את מתכונת ההנחיה שתהיה הטובה ביותר לכם ולתלמידיכם . כמו כן חשוב לדעת כי בילקוט הדיגיטלי תוכלו אתם ותלמידיכם למצוא שפע של הנחיות ועצות להבניה של עבודת החקר – שלב אחר שלב . הצעת מסגרת לארגון ההנחיה להכנת העבודה בנוגע למסגרת ארגון העבודה , כך כתוב בתכנית הלימודים : " משך הזמן המוקצה לתהליך החקר הינו 10 שעות בלבד , מתוך 60 שעות שנתיות . מכיוון שזהו פרק זמן קצר ומגביל , יש לתכננו ביעילות רבה . תהליך החקר יתבצע בקבוצות בנות שלושה-חמישה תלמידים . תוצרי תהליך החקר יכללו : א . תוצר כתוב ( חובה . ( ב . תוצר יצירתי ( רשות . ( ג . הצגה כיתתית או בית ספרית של התוצרים . כמו כן , מוצעות בתכנית הלימודים שתי אפשרויות לתהליך החקר : אפשרות א : במהלך לימוד יחידה 5 תהיה התייחסות ליישובם של התלמידים , ותוך כדי לימוד היחידה מומלץ לאתגר את התלמידים עם משימות חקר קטנות שייאספו בתלקיט . אפשרות ב : בסיום הלימוד של כל יחידות הספר יוקדשו שני שיעורים להוראה ממוקדת על היישוב מתוך הנושאים שנלמדו . " הצעה נוספת לארגון תהליך החקר : אנו מביאים להלן הצעה נוספת לארגון הלמידה ולהצגת התוצרים . זוהי הצעה כללית ותוכלו להתאימה לעצמכם ולתלמידיכם . אנו מציעים תהליך של חמישה מפגשים , שאורך כל אחד מהם שעתיים . ניתן לסיים את התהליך הלימודי באירוע שיא של הצגת התוצרים ( ראו בהמשך . ( מפגש מס' – 1 היכרות עם עבודת החקר ובחירת נושא ושאלת חקר מטרת המפגש להכיר את המושג " עבודת חקר" ומה הוא כולל , וכן להכין את התלמידים לקראת ביצוע העבודה שלהם . בסוף המפגש יבינו התלמידים מהי משימתם ומה מצופה מהם . לאחר המפגש התלמידים יתארגנו בקבוצות , ולקראת המפגש הבא הם יגבשו את נושא החקר ואת שאלת המחקר שלהם . חשוב לא פחות - המורה "ידביק" את תלמידיו בהתלהבות לעבודת חקר ויעביר להם את חשיבותה - הן לתלמיד והן לידע החדש על היישוב שיצטבר בזכות המחקר . א . פתיחת השיעור :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר