עמוד:56

› תמונה בעמוד – 41 התחממות כדור הארץ ותוצאותיה השונות : הפשרת קרחונים , בצורות , שיטפונות ועוד . מומלץ לא להקדיש שיעור שלם לנושא ההתחממות ( בכיתה ח ילמדו את הגורמים . ( › איור בעמוד – 42 מה מראה האיור ? בירוא יערות - הצטמצמות בשטח היערות בכמה מדינות . מהי משמעות הדבר ? חקר המקרה של נפאל בעמוד זה יכול להמחיש היטב את הבעיה . › קטע מן העיתונות ותמונה מלווה בעמוד 37 ממחישים שהפגיעה הסביבתית קשה הרבה יותר במדינות המתפתחות , שאליהן עוברים מפעלים מזהמים . › מפה בעמוד – 44 הדליפה מהכור בצ ' רנוביל – כמה מדינות נפגעו בדליפה ? אילו בעיות סביבתיות נוספות הן חוצות גבולות ? ( זיהום נהר הזורם בכמה מדינות , זיהום אוויר ועוד . ( מהם הפתרונות לבעיות כאלה ? ( שיתוף פעולה בין מדינות . ( סיכום : בשיעור הזה עסקנו בכמה מהבעיות הסביבתיות שהתעצמו בעידן הגלובלי . יש לכם פתרונות לבעיות ? בחלק מהפתרונות נעסוק בשיעור הבא . שיעורי בית : פעילויות 1 2-ו בעמוד . 53 שיעורים : 9 פתרונות פתיחה : בשיעור שעבר עסקנו בכמה מבעיות הסביבה . אלו בעיות גלובליות שאינן בהכרח נשארות רק בגבולות המדינות שבה התרחשו . . 1 התייחסות גלובלית : מספרים בקצרה מאוד על נושא הוועידות . השאלה הנשאלת – למה הוועידות הצליחו חלקית בלבד ? מה אתם חושבים ? ( אין דרך לכפות על המדינות לבצע , כל מדינה רוצה להתפתח ולהצליח מבחינה כלכלית וכיוצא בזה . ( חוקרים גרפים – פעילות 7 בעמוד 53 בנוגע לגרף שבעמוד זה – פליטת פחמן דו-חמצני בארה"ב ובסין – הן כמספר מוחלט והן לפי נפש . הגרף ממחיש טענות של מדינות שונות שלא הן שצריכות לצמצם שימוש במקורות מזהמים , אלא מדינות אחרות . אפשר לבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות בפעילות זו , ואחר כך לסכם במליאה . פעילות 7 בעמוד 53 מציעה לנסח ויכוח בין תושב סין לתושב ארה"ב . גוף השיעור : הפעלה בקבוצות המשך הפרק בספר מציג פתרונות נוספים : . 2 שמירה על שטחים פתוחים והכרזה על שמורות טבע . 3 פעילות כלכלית ברוח הקיימות . 4 פעילות של ארגונים ירוקים . 5 היחלצות לעזרת מדינות שנפגעות באסונות סביבתיים מחלקים את הכיתה לקבוצות . כל קבוצה אחראית על פתרון או על נושא מסוים – קוראת את החומר בספר וממשיכה את חקר הנושא שלה בעבודה בכיתה ( אם יש מחשבים ) או בבית . כך , למשל , הקבוצה שעסקה בשמירה על שטחים פתוחים , חוקרת גם סיפור של שמורה על פי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר