עמוד:55

שיעור : 7 "מצד שני – ביטויי ייחוד מקומיים , " וגם- עולמקומיות . עמודים 36-34 פתיחה ודיון : אזכור של מה שנעשה בשני השיעורים הקודמים – הנושא של האחדה תרבותית , וחיבור לשיעור הנוכחי . לאחר מכן מעלים את השאלות הבאות – למה חשוב לשמור על זהות מקומית , זהות ייחודית לאומית ? למה לדעתכם עמים מתאמצים לשמר את התרבות שלהם ? ( האדם כיצור חברתי זקוק לתחושת שייכות לקבוצה מסוימת , לזהות מוגדרת שנותנת תשובה לשאלה " מי אני , " ? לקהילה תומכת ועוד . ( הפעלה : כגאוגרפים שעוסקים בנושא , מומלץ להדגיש נופי טבע מקומיים כבסיס לזהות מקומית . " האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו , " אמר טשרניחובסקי . נותנים לתלמידים אמצעים שונים להציג את התמונה או צילום שהביאו לכיתה , ומבקשים מהם להסביר את הקשר שלהם למקום . דיון : מה הפתרון ( איחוד לעומת ייחוד ?( האם עולמקומיות ? הגדרה : " עולמקומיות " - דרך ביניים המאפשרת לתרבויות שונות לאמץ היבטים מסוימים של הגלובליזציה מבלי לאבד תוך כדי כך את הייחוד שלהן . דנים בשאלה שבעמוד 36 בשוליים . סיכום : אתם והתרבות הישראלית : האם תשמרו אותה ? האם תאבדו אותה ? מה אתם חושבים ? בודקים מה הם בוחרים לשמור ולשמר , וכיצד . שיעורי בית : שאלה 5 בעמוד . 39 פרק שלישי : בעיות סביבה בעידן הגלובלי ( עמודים 52-40 בספר הלימוד ) שיעור : 8 פתיחה : מציפים את הנושא - השפעת הגלובליזציה על הסביבה . שואלים את התלמידים : אילו בעיות סביבתיות אתם מכירים ? זיהום אוויר , זיהום מקורות מים , זיהום הים , ההתחממות הגלובלית , כריתת יערות ... כל הבעיות האלה מתעצמות בגלל הגלובליזציה . ( כאן המקום להזכיר שתהליכי הגלובליזציה אינם בהכרח מייצרים את הבעיות , אבל מחריפים ומעצימים אותן . ( את השיעור מומלץ להעביר בעזרת הגרפים , התמונות וחקרי המקרה הקצרים שבפרק , ולהקדיש כמה דקות לכל אחד מהם : › גרף בעמוד – 40 עלייה בניצול משאבי טבע : מה מראה הגרף ? ( עלייה דרמטית בניצול משאבי הטבע . ( מהם הגורמים לכך ? ( גידול באוכלוסייה , תרבות הצריכה , כולנו רוצים מים זורמים , חשמל , אוכל טוב . ( מהן התוצאות ? ( ניצול יתר של משאבים שאינם מתחדשים , זיהום . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר