עמוד:43

( ערים שבהן מתגוררים למעלה מעשרה מיליון תושבים . ( כבר כיום מתגוררים בסין ריכוזי אוכלוסייה מהגדולים בעולם . שנחאי , לדוגמה , מנתה בשנת 16 . 5 2009 מיליון תושבים ( לפי ה- דדד ) וצפויה להגיע בשנת 2025 19 . 4-ל מיליון תושבים . קשיי התחבורה נעשים משמעותיים במיוחד בערי הענק . לכן החלו ליישם תכניות להגברת השימוש בתחבורה הציבורית בערים אלו . למשל , על פי התכניות , ברכבת התחתית של שנחאי יגיע מספר הנוסעים הממוצע עד שנת 2020 לשישה מיליון נוסעים ביום , 35 % -כ מתעבורת הנוסעים בתחבורה הציבורית בעיר . קושי נוסף שעמו מתמודדת סין הוא תופעת האבטלה בערים . המהגרים שהגיעו אל הערים הביאו לעלייה בשיעור המובטלים עד לשיעור של 4 . 1 % ( נכון לשנת . ( 2012 כמו כן , ממשלת סין החלה לחשוש מהתקבצות האוכלוסייה במספר מצומצם של ערים כמו : בייג'ינג , שנחאי וגואנגז'ו . היא מעדיפה לרסן את גידול הערים הגדולות , לפתח ערים בינוניות ולעודד את צמיחת הערים הקטנות . על כן החלה המדינה לעודד העברת חלק מהפעילויות הכלכליות מהערים הגדולות לערים קטנות הסמוכות להן . דוגמה לכך ניתן למצוא בשנזן שבדרום סין . בשנות ' 70-ה הייתה שנזן כפר דייגים קטן . תמיכת הממשלה הביאה להתפתחותה הכלכלית הגדולה , דבר הבא לידי ביטוי בהתרחבות הנמל שלה , שכיום הוא השני בגודלו בסין , אחרי נמל שנחאי . אחד התחומים הבעייתיים בערים המתועשות והצפופות בסין הוא תחום הסביבה . בסין חוקקו חוקים רבים שמטרתם לשמור על הסביבה . למרות זאת , בערים רבות איכות האוויר והמים ירודה , וחלקן אף מהמזוהמות בעולם וניתן ממש לראות את ענן זיהום האוויר מעל העיר . ממשלת סין מקדמת בשנים האחרונות התפתחות עירונית ירוקה יותר , הכוללת שימוש בתחבורה ציבורית וצמצום השימוש ברכבים פרטיים , שימוש בדלקים פחות מזהמים , שימוש במקורות אנרגיה ידידותיים לסביבה ומחזור פסולת . שאלות לסיכום . 1 מהן שתי הסיבות העיקריות לצמצום במגזר החקלאי בסין ? . 2 פרטו שלוש בעיות העולות מההגירה המתגברת בסין של התושבים הכפריים אל הערים . . 3 פרטו את הדרכים שבהן מתמודדת סין עם שלוש הבעיות שציינתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר