עמוד:31

ג . סיעור מוחות הפסיכולוגיה של הלמידה מדגישה כי כל למידה חדשה מבוססת על ידע קודם , ומשתלבת בו . כדי שהלמידה החדשה תיטמע במבנה הקוגניטיבי הקיים אצל הלומד , חשוב לבצע מהלך מכוון של קישור בין הישן לחדש . אחת הטכניקות המתאימות לכך היא "סיעור מוחות . " באמצעות סיעור מוחות הלומדים מעלים ידע , עמדות ותחושות סביב נושא בדרך אסוציאטיבית , החומר החדש נטמע במערכת מוכרת של הקשרים וכך מתאפשרת למידה משמעותית . טכניקה זו תורמת להשתתפות פעילה של מרבית התלמידים בכיתה , שכן היא מעודדת שיתוף באסוציאציות אישיות , שהן נחלתו של כל תלמיד . הצעה למהלך פעילות - ביחיד , בקבוצה או במליאת הכיתה . 1 התלמידים מעלים אסוציאציות אישיות , בקבוצה או במליאת הכיתה . לאחר מכן אוספים את האסוציאציות שהועלו ומארגנים אותן , מאתרים כפילויות וחפיפות ביניהן , וממיינים אותן לקטגוריות . . 2 על סמך האסוציאציות שהועלו ומוינו אפשר להעלות השערות בנוגע לתוכני הלמידה הצפויים או להציב שאלות שיובילו למעורבות רבה יותר בלמידה . בסיום לימוד הפרק חשוב לחזור לסיעור המוחות המקורי , להרחיבו באמצעות הידע החדש ולהשמיט את המיותר והמוטעה . ב . קריאת כותרות וכותרות משנה לכותרות יש חשיבות בכל טקסט והן עשויות לסייע להבנת הטקסט ולארגונו . תלמידים רבים נוטים לדלג על הכותרות , ולכן פעילות מכוונת העוסקת בכותרות עשויה לתרום להבנת הרעיונות המרכזיים ולהתמקדות בעיקר . הכותרות שבטקסט מוסרות ללומד תמצית של מידע והן יכולות לשמש נקודת מוצא טובה לתיאום ציפיות ולהעלאת שאלות . תלמיד ששואל שאלות לפני קריאת הפרק הוא תלמיד פעיל ומעורב בלמידה . העלאת השאלות בשלב ראשוני זה של תהליך הלמידה גם נותנת למורה הזדמנות לברר מהו הידע הקודם של התלמידים בנושאים המרכזיים של הפרק . הצעה למהלך פעילות - במליאת הכיתה או בקבוצות . 1 קריאת הכותרות של סעיפי הפרק וניסוחן כשאלות . התלמידים יכולים להעלות גם שאלות נוספות שעליהן הם מצפים לקבל תשובות במהלך לימוד הפרק . . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים . . 3 חיפוש התשובות בפרק . אם התלמידים אינם מוצאים תשובות לשאלות , אפשר לבקש מהם להציע השערות מדוע החומר הזה חסר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר