עמוד:27

מזווית אישית יש לי קשר באמצעות הרשתות החברתיות עם בני נוער בכל רחבי העולם . קל לנו מאוד לשוחח כי כולנו מדברים אנגלית די טובה , שומעים את אותה המוזיקה , קונים את אותם המותגים ומתעניינים בתחומים דומים מאוד . לדעתי האחידות הזאת היא חלק מתהליכי הגלובליזציה בעולם . ואולי כדאי לנו לחשוב , האם זה באמת טוב ? מיפוי מושגים מפת מושגים היא תיאור גרפי של מושגים ושל הקשרים ביניהם . הכנתה דורשת מן התלמידים להבין את המושגים שיוכנסו למפה ולברר את משמעותם של מושגים שאינם ברורים להם . כמו כן , על התלמידים לבחון את הקשרים בין המושגים ולחזור ולבחון את יחסי המדרג ( היררכיה ) ביניהם . כל אלה עשויים לתרום ללמידה משמעותית . את מפת המושגים יוצרים בשלושה שלבים : . 1 זיהוי מושגים – מזהים את המושגים המרכזיים בטקסט הנלמד . . 2 מיון מושגים – ממיינים את המושגים לקבוצות . . 3 ציון קשרים – מציינים את הקשרים בין המושגים באמצעות קווים מחברים ובאמצעות מילות קישור המתארות את סוג הקשר . מהם היתרונות של המיפוי ? . 1 בעזרת מיפוי מושגים אפשר לזהות את הידע המוקדם של התלמידים על הנושא ולעקוב אחר התקדמותם . . 2 מיפוי המושגים הוא דרך טובה לרכוש ידע , לארגן אותו לזכור אותו וליישם אותו . . 3 בעזרת מיפוי מושגים אפשר לתכנן עבודה בנושא אישי . . 4 מיפוי מושגים הוא דרך טובה לסכם פרק או נושא . . 5 מיפוי מושגים הוא דרך טובה לחדד את החשיבה במטרה לאתר קשרים ויחסי גומלין בין תופעות ובין תהליכים , ולהבין את משמעות הקשרים האלה . . 6 מפת מושגים יכולה לשמש כלי להערכת תהליך הלמידה . . 7 בעזרת מיפוי מושגים אפשר לאתר טעויות חשיבה של הלומדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר