עמוד:24

א . הקניית מושגים התכנית " אדם וסביבה בעידן הגלובלי " מפגישה את הלומדים עם מספר גדול של מושגים מתחומי ידע שונים , שרכישתם דומה לרכישת שפה חדשה . המחקר המדעי מצביע על כך שלמושגים תפקיד מרכזי בתהליך הלמידה , שבו אנו רוכשים ידע ומשתמשים בו . בתהליך הלמידה נוצרת אינטראקציה בין המושגים הכוללים , שכבר קיימים במוחו של הלומד , ובין הידע החדש שהוא קולט מן הסביבה . הקשיים ברכישת המושגים הכלולים בתכנית : קשה לקלוט מושגים מדעיים חדשים בכמות כה גדולה , מה גם שיש להביא בחשבון כי במהלך קליטתו של כל מושג התלמיד צריך בו בזמן : ( 1 לרכוש אינפורמציה חדשה . ( 2 לארגן מחדש את הידע הקיים אצלו . ( 3 לסלק רעיונות ישנים שאינם רלוונטיים עוד . חלק מן המושגים קלים להמחשה ולהבנה , אך רבים מהם מופשטים או מורכבים . בין המושגים המורכבים מן הראוי לציין : - מושגים סטטיסטיים , כמו " שיעור הילודה , " " שיעור התמותה " ו " ריבוי טבעי . " - מושגים שעצמתם מתבררת רק בתוך השוואה . לדוגמה : אזור " צפוף-אוכלוסין " ואזור " דליל-אוכלוסין , " " רמת חיים " גבוהה או נמוכה וכדומה . - מושגים שלתלמידים עדיין אין הכלים להבין את משמעותם המלאה , כמו " תוחלת החיים " או " תמ"ג . " - מושגים בעלי משמעות קרובה , אך עם זאת שונים זה מזה , כמו " תפרוסת האוכלוסייה " ו " צפיפות האוכלוסייה , " או " איכות חיים " ו " רמת חיים . " עצות מעשיות לדרכי ההוראה-למידה של המושגים : › כדי להקל את הקניית המושגים בחרנו לסמן כוכבית בצבע אדום (*) לצד כל מושג המופיע בטקסט . הכוכבית מפנה את הקורא לשולי הדף , ושם מובא הסבר קצר ובהיר . לחלק מהמושגים יש הסבר והדגמה בטקסט עצמו . . 4 תהליכי ההוראה-למידה הספר " אדם וסביבה בעידן הגלובלי" מציע סביבת למידה עשירה , אך רק בעזרתכם , המורים , אפשר להפיק ממנה את המרב . אחד האמצעים הוא הפעלת מגוון של טכניקות ושל דרכי הוראה . הפעלה כזו משלבת דרכי למידה שונות היכולות להתאים לתלמידים שונים וכך מגבירה את המוטיבציה , את העניין , את הידע ואת הבנת הנושא הנלמד . לפניכם כמה דוגמאות לדרכי הוראהלמידה שאפשר להתאים להוראת התכנית . דוגמאות אלה הן בבחינת המלצות ובוודאי אפשר להשתמש בדרכים מגוונות אחרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר