עמוד:20

א . מיקוד בתהליכי פיתוח חשיבה בספר ישנה התמקדות בפיתוח כישורי חשיבה ולמידה . התכנים מאורגנים סביב נושאים בעלי רלוונטיות לעולמו של התלמיד , והפעילויות המלוות את התכנים מכוונות לפיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה ומסדר נמוך יותר . המושג " חשיבה מסדר גבוה" מדגיש באופן כללי את הניגוד שבין "מיומנויות חשיבה נמוכות , " כגון : שינון מידע או שליפתו מהזיכרון ( לפי הטקסונומיה של בלום , oom לד , ( ובין מיומנויות חשיבה הדורשות פעולות שכליות מורכבות יותר , כגון : יישום , אנליזה , סינתזה והערכה . כישורי החשיבה העיקריים המיושמים בספר הם : . 1 זיהוי רעיונות מרכזיים ויכולת להבחין בין עיקר לטפל . . 2 הפקה ופענוח מידע ממקורות מידע מגוונים : מפות , תמונות , גרפים , דיאגרמות , טקסטים ועוד . . 3 השוואה – פיתוח תבחינים ומציאת הבדלים ונקודות דמיון . . 4 הבחנה בין עובדה לפרשנות . . 5 בניית טיעון הכוללת : › הצגת טענה תוך ביסוסה על הוכחות או על הוכחות שכנגד . › זיהוי ראיות רלוונטיות לבניית הטיעון . › התייחסות לטיעונים המבוססים על מידע חלקי , שגוי או מטעה . . 6 פיתוח חשיבה ביקורתית . . 7 פיתוח היכולת לנסח עמדה אישית מנומקת . . 8 פיתוח כישורים של קבלת החלטות ופתרון בעיות . הפעילויות שזורות לאורך כל יחידת הלימוד : א . לאורך הפרקים : במהלך הפרקים אוסף הפעילויות כולל פעילויות פשוטות יחסית , המבוססות על הפקת מידע בסיסי מן הטקסט ומן החומר הגרפי , וכן פעילויות מורכבות יותר הדורשות מיומנות ניתוח נתונים והסקת מסקנות . השתדלנו להמעיט לאורך הפרקים בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה נמוכים ו"ציטוט" טקסט . עם זאת , חשוב לזכור ששאלות התומכות בהבנת הנקרא בטקסט הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . לכן , חשוב שהמורים יהיו ערים למקרים שבהם יש צורך במתן " פיגומים " לתלמידים , ויעשו זאת באמצעים שונים . ב . בסוף כל פרק : יש אוסף פעילויות מגוון שמטרתו לעסוק בכל המושגים והנושאים המרכזיים שהוזכרו במהלך הפרק : יש פעילויות שדורשות חזרה , תמצות , התמקדות , ובעיקר פעילויות הדורשות חשיבה מופשטת – השוואה , ניתוח , פירוש והערכה . כישורי חשיבה והפעילויות בספר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר