עמוד:10

ג . בתחום ההוראה-למידה › רלוונטיות והתחשבות בגיל הלומדים : חומרי הלימוד עוסקים בנושאים אקטואליים ועדכניים המותאמים לגיל הלומדים ולחיי היום-יום שלהם . הדבר נעשה באמצעות דוגמאות , חקרי אירועים , סיפורים , איורים וצילומים , ובאמצעות פעילויות שבהן הלומדים מתלבטים בבעיות אקטואליות ומביעים את דעתם המנומקת ואת טעמם . ה " אני מאמין " שבבסיס חומרי הלימוד הוא : כאשר תהליך הלמידה ונושאי הלימוד הם רלוונטיים ללומדים , יש סיכוי גדול להשיג את המטרות של תכנית הלימודים . › חומרי הלימוד מתחשבים בשונות בין התלמידים : התכנית מכירה בקיומה של שונות בין לומדים , ומבקשת לקדם למידה משמעותית והישגים לימודיים של כל תלמיד בהתאם לסגנון הלמידה שלו , ליכולתו , לנטיותיו ולצרכיו , לטפח את האוטונומיה של היחיד כלומד , ולפתח את יכולתו לעבוד בצוות . בהתאם לזה , אחת ממטרות הספר היא ליצור סביבה שבה המשתמשים ( המורה והתלמיד ) יוכלו ללמוד את הנושא דרך אינטראקציה עם מגוון רחב של מקורות מידע . מגוון מקורות המידע יוצר סביבה לימודית המאפשרת גמישות , בחירה והתאמה ללומדים השונים , ומתוך זה מזמן למידה והתפתחות אישית וחברתית לקשת רחבה של לומדים . לדוגמה : › ספר הלימוד בנוי באופן מודולרי ומאפשר גמישות בבחירה של נושאי הלימוד , של סדר הלימוד של הנושאים , של משך הלמידה של כל נושא , של מקום ההתרחשות של הלמידה , ועוד . עם זאת , הושקעה מחשבה רבה בארגון החומר הכלול בספר ובחלוקתו ליחידות ולפרקים , וקיים " היגיון" מסוים בארגון היחידות בספר . לכן אנו ממליצים להתחיל ביחידת המבוא ורק אחר כך לעבור ליחידה שנבחרה לאור השיקולים השונים . › העושר והמגוון של מקורות המידע מספקים מענה לדרכי למידה שונות : למידה דדוקטיבית ולמידה אינדוקטיבית , למידה אנליטית ולמידה חווייתית , תהליכי חקר ופתרון בעיות . השימוש באמצעים חזותיים שונים להצגת החומר - מפות ותמונות , גרפים ודיאגרמות , לצד המידע הטקסטואלי , מאפשר גם הוא היענות לסגנונות למידה שונים . › סביבה כזאת מעודדת טיפוח לומד בעל מכוונות עצמית . התלמיד עשוי למצוא בספר נושאים שהם רלוונטיים לעולמו ושאותם יוכל לפתח , וכך לפעול מתוך הנעה פנימית ואחריות ללמידתו . › המגוון של הפעילויות בסוף כל פרק מאפשר למורה , מצד אחד , להתמקד במשימות בסיס החשובות להפנמת החומר , ומן הצד האחר משאיר לו מקום לפעילויות הרחבה והעמקה נוספות במהלך הפרק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר