עמוד:5

לימוד האותיות וסדרן סדר › לימוד › האותיות › נקבע › על › פי › התפתחות › חומרי › הלמידה › ועל › פי › ניסיון › שנצבר › במשך › השנים › . אחד › העקרונות המונחים › ביסוד › הסדר › הנוכחי › הוא › האפשרות › להרכיב › מהאותיות › שנלמדו › מילים › , צירופים › , משפטים › ושיח › שיהיו קרובים › לידע › העולם › של › התלמידים › ויהיו › דומים › , במידת › האפשר › , למילים › בעברית › - › שפת › האם › של › הלומדים . שש › האותיות › הראשונות › מוצגות › ללא › התנועות › , שכן › אלה › עדיין › לא › נלמדו › . הדבר › נעשה › לצורך › למידה › הדרגתית . כבר › מן › ההתחלה › נחשפים › התלמידים › לצורות › התנועות › הן › בראייה (› נמצאות › בספר ›) והן › בשמיעה (› בתרגילי " האזינו › וחזרו › . )“ הם › לומדים › לכתוב › כמה › אותיות (› מתרגלים › לצורת › כתב › חדשה › - › ניקוד › דיאקריטי › , אותיות מתחברות › ושאינן › מתחברות › , ) ולאחר › מכן › הם › מתוודעים › לדרך › כתיבת › התנועות › . לאחר › שהתנועות › נלמדות › הן משולבות › בלימוד › שאר › האותיות › החדשות . דרך ההוראה חומר › הלימוד › בספר › זה › בנוי › בדרך › של › הוראה › ספיראלית › : תוך › כדי › לימוד › הכתב › הערבי › מוצגים › בפני › הלומדים נושאים › לשוניים › ברמתם › הבסיסית › . נושאים › אלה › מוסברים › ביתר › הרחבה › ומתורגלים › עם › ההתקדמות › בלמידה . בפרק (› 1 › עמ ›) 10 › ' למשל › , מתוודעים › התלמידים › ל"אלף › " שאינה › נהגית (› התופעה › אינה › נקראת › בשמה › - › האלף › אינה מוגדרת › כנחה › , או › מאריכה › . ) בהמשך › , בפרק (› 2 › עמ › , ) 61 › ' לומדים › על › האותיות › המאריכות (› התנועות › הארוכות , ) ואז › מתוודעים › לתופעה › במלואה › ואף › מתרגלים › אותה . דוגמה › נוספת › : בפרק › 3 › מתוודעים › לכינויי › הרמז › ››› / ››› › בעל-פה (› עמ › , 73 › ' תרגיל › , ) 10 › ובעמ › 90 › ' לומדים › את האות " › הא › , " ואז (› בעמ ›) 94 › ' מתרגלים › את › השימוש › ב- ››› / ››› › הן › בעל-פה › והן › בכתב › . בדרך › דומה › מתוודעים תחילה › בעל-פה › לחלק › מן › הכינויים › החבורים (› בהוראות › ובשיחות › , החל › מהפרק › הראשון › : מה › שלומ ךָ/ שלומ ךְ; שאלו › את › חבריכם › , מה › שמו / ש ְ מה ›; ואח"כ › בכתב › : עמ › - › 93 › ' שלי › , שלו › , שלה ›; עמ › - › 205 › ' שלנו › , שלכם › , שלהם , ) ובסופו › של › התהליך › לומדים › את › כלל › הכינויים › החבורים › בטבלה › מסכמת › ובתרגול › כולל (› פרק › , 7 › עמ . ) 246-244 › ' במהלך › ההוראה › אפשר › להרחיב › בנושא › דקדוקי › זה › או › אחר › מעבר › למוצג › בספר › , כפי › שמכתיבה › הדינמיקה הלימודית › בכיתה . פריסת החומר הוראת האותיות › לימוד › האותיות › מתוכנן › להסתיים › בחודשים › מרץ-אפריל (› . תלוי › ברמת › הכיתה › . ) המטרה › היא › שהתלמידים › יסגלו כתיבה › נכונה › , דהיינו › יכירו › את › גודל › האות › , את › הפרופורציות › בין › האותיות › השונות › , ואת › צורת › החיבור › של האותיות ›› . שלב › זה › מצריך › תרגול › וחזרות › ועלול › לקחת › יותר › זמן › בכיתה › אחת › בהשוואה › לאחרת › . ההקפדה › על כתיבה › נכונה › של › האותיות › תימשך › במשך › כל › השנה › . הוראת הפרקים › לימוד › פרק › מתוכנן › › 11 › -ל עד › 14 › שעות › הוראה › פרונטליות › בממוצע › . על › התלמידים › להשקיע › › 24–כ שעות › נוספות לפחות › בבית › לתרגול › החומר › הנלמד › . אם › מסיבות › שונות › המורה › מספיק › ללמד › רק › את › ששת › הפרקים › הראשונים , ישמש › הפרק › השביעי › כיחידת › הגישור › לספר › השני › ויילמד › בכיתה › ח › .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר