עמוד:14

אגדת העיוורים והפיל - כמה זהויות יש לאדם ? בדרך כלל זהות היא דבר קבוע הנמשך לאורך זמן , אך בפועל , הזהות היא מורכבת , מגוונת ואף עשויה להשתנות . למעשה , לכל אחד מאיתנו יש זהויות רבות , המשתנות לעתים במשך החיים , ולעתים יש ביניהן גם מתחים וניגודים , כפי שעולה מן האגדה ההודית שלפניכם . היה היה כפר הודי שכל תושביו היו עיוורים . באחד הימים יצאו שישה אנשים מן הכפר לטייל , ופגשו בדרכם אדם רכוב על פיל . הם אמנם שמעו בעבר על פילים , אך מעולם לא התקרבו לחיה האדירה . הם ביקשו מהרוכב שירשה להם לגעת בפיל , כדי לחזור אחר כך לכפר ולספר עליו לכולם . הרוכב הסכים . העיוורים נגעו בחיה וליטפו אותה , עד שלמדו כיצד נראה פיל . השישה חזרו לכפר נרגשים כדי לספר על חוויותיהם . אנשי הכפר התאספו סביבם כדי לשמוע על הפיל . אמר הראשון : " הפיל הוא כמו קיר גדול - " . " שטויות " , התערב השני , " הפיל חלק מאוד וחד . לא הייתי משווה אותו לקיר אלא לחנית " ! השלישי נכנס לדבריו : " מה פתאום ! הפיל אינו דומה כלל לקיר או לחנית . הוא דומה לעלה ענק , והוא זז כשנוגעים בו " . " לא נכון " ! קפץ הרביעי , " אומר לכם איך נראה הפיל - הוא דומה לנחש ענק " ! החמישי התנגד גם הוא , ואמר : " הפיל עגול ועבה כמו גזע עץ " . העיוור השישי , שניתן לו לרכוב על גבו של הפיל , מחה במרץ : " איך ייתכן שאיש מכם אינו מתאר נכונה את הפיל ? הרי הוא כמו הר ענק מתנודד מצד לצד . " ! בני הכפר כעסו על העיוורים ששיטו בהם , והתפזרו לכל עבר . ואילו העיוורים המשיכו להתווכח בלהט , ויש אומרים שהם ממשיכים להתווכח עד היום ... האם נוכל לעזר להם ? . 1 איך ייתכן שכל אחד מהעיוורים השיב תשובה שונה ? . 2 מהן המסקנות שתוכלו ללמוד ממשל זה ? מהו לדעתכם הנמשל ? . 3 הבה ניישם את הרעיון של משל הפיל על חיינו : לו התבקשו אנשים שונים לתאר אותך , מה היה אומר כל אחד מהם ? השלימו את הטבלה : משל ונמשל משל הוא סיפור שאין להבין אותו כפשוטו , אלא יש לו מוסר השכל או מסר סמוי חשוב לחיים - זהו הנמשל . המשל נועד להעביר לשומעים את המסר ( הנמשל ) בצורה ציורית , מסקרנת ומתוחכמת יותר מאשר באמירה ישירה או בהטפת מוסר . במשלים רבים ישנה האנשה , כלומר ייחוס תכונות של בני אדם ( דיבור , רגשות , וכו ( ' לדברים שאינם בני אדם : צמחים , בעלי חיים ואפילו חפצים . המשלים ( כמו הפתגמים והמעשיות ) הם חלק מן החכמה העממית של תרבויות עתיקות וחדשות , כגון הודו ( כמו משל הפיל שקראתם , ( סין , פרס , וכמובן גם המסורת היהודית . בין המפורסמים שבמחברי המשלים היו שלמה המלך ( בתנ"ך , ( איזופוס ( יוון , ( לה-פונטיין ( צרפת ) וקרילוב ( רוסיה . ( משימה לפניכם דמות חסרת מאפיינים . . 1 ציירו על הדמות שלפניכם חמישה פרטים שונים המאפיינים אתכם , כגון לבוש , שיער , פריטים וחפצים נלווים , הבעת פנים , שפת גוף . . 2 ביחס לכל פריט שציירתם , מהו לדעתכם מקורו ? ( משפחה , חברים , מאפיין מלידה , בחירה אישית שלך וכד . ( ' . 3 השוו את הציור שלכם לציור של שכנכם לשולחן . במה הציורים שלכם דומים ובמה הם שונים ? שערו מהן הסיבות לכך . . 4 הציגו את הציורים השונים בכיתה , ודונו בהם . מה למדתם מן המשימה על עצמכם ? על חבריכם לכיתה ? על המושג 'זהות ? ' . 5 בסוף הדיון תוכלו להוסיף את שמותיכם לציור שהכנתם , ולהכין הדבק ( קולאז ( ' כיתתי מן הציורים השונים .

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר