עמוד:12

מילון הזהות : דומים אבל שונים הקריאה ביומנים האישיים חשפה מעט מעולמם של שני הכותבים . ניתן היה ללמוד מן היומנים גם על התלבטויות של מתבגרים בבניית זהותם . אך מהי 'זהות ? ' המושג זהות מתייחס לדרך שבה האדם נתפס בעיני עצמו ובעיני החברה . הזהות כוללת תכונות אופי ומאפיינים הקשורים לגוף , להרגלים , לערכים , לנקודות חוזק וחולשות , לקשרים חברתיים , לקבוצות השתייכות ועוד . הזהות כוללת גם מרכיבים המשותפים לנו ולאחרים וגם מרכיבים המיוחדים לנו . עניין זה מרומז בשתי הגדרות המילון השונות למילה 'זהות , ' ובשני הבסיסים הלשוניים שלה : מצד אחד - שוויון או דמיון ( מלשון : זהה , ( ומצד שני - אישיות ייחודית וחד פעמית ( מלשון : זה . ( כדי לחזק בדמיוני את רעיון הידידה שאני משתוקקת לה זמן כה רב , לא אסתפק ברישום סתמי של העובדות , כפי שעושים בדרך כלל ביומן , אלא ארצה להפוך את היומן עצמו לידידת הנפש שלי , ושמה של הידידה הוא קיטי . [ ... ] במאי 1940 בא הקץ לזמנים הטובים : קודם המלחמה , אחר כך הכניעה , כניסת הגרמנים להולנד , ואז החלו הצרות שלנו , היהודים . גזרה רדפה גזרה והחופש שלנו הוגבל מאוד . היהודים חייבים לענוד טלאי צהוב ; היהודים חייבים למסור את האופניים שלהם ; אסור ליהודים לנסוע בחשמלית = ) רכבת קלה ;( אסור ליהודים לנסוע במכוניות , גם לא פרטיות ; [ ... ] אסור ליהודים לבקר בתיאטרון , בקולנוע או במקומות בידור אחרים ; אסור ליהודים להיכנס לברכות שחייה וגם לא למגרשי טניס או הוקי , או לכל מתקן ספורט אחר . [ ... ] כך התנהלו חיינו , מלאים באיסורים . אנה פרנק , יומן . 1 מדוע אנה כותבת לעצמה יומן ? . 2 אילו נושאים וקשיים בעולמה של אנה באים לידי ביטוי בקטע היומן שקראתם ? . 3 מה ניתן ללמוד על זהותה של אנה מתוך קטע היומן ? ( כמתבגרת , כיהודייה , כאדם (? . 4 א . השוו בין שתי הזהויות המצטיירות משני היומנים . במה הן דומות ? ובמה שונות ? ( תוכלו להתייחס לסיבות לכתיבת היומן , לבעיות המעסיקות אותם כמתבגרים , ועוד ( . . 5 כיצד , לדעתכם , אפשר להסביר את ההבדלים שמצאתם ? ( חשבו על הכותב / ת , על התקופה וכו ( . ' משימה > האם ניסיתם פעם לכתוב יומן ? > הביאו שיקולים בעד ונגד כתיבת יומן . > נניח שהחלטתם לכתוב יומן . כתבו את הפסקה הראשונה שבה הייתם פותחים אותו . > קראו את הקטעים השונים בכיתה והשוו ביניהם .

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר