עמוד:13

תשובתו של גדעון מלמדת על כישרונו לפתור סכסוכים ולהנהיג את העם . גדעון משיב להם : " הלא טוב עללות אפרים מבציר אביעזר" ( שופטים ח , ( 2 כלומר העוללות , הענבים שנותרו בכרם אחרי הבציר , של שבט אפרים טובות יותר מן הענבים המובחרים של משפחת אביעזר . הכוונה : בני אפרים הצליחו לקראת סוף המלחמה לרדוף אחרי ראשי המדיינים ולהרוג אותם , ומעשיהם חשובים וטובים יותר מן המעשים של גדעון ואנשיו בזמן המלחמה עצמה . גדעון מסיים את דבריו : " ומה-יכלתי עשות ככם" ( שופטים ח , ( 3 כלומר מה אני עשיתי לעומתכם ? בספר שופטים מופיע סיפור נוסף על משא ומתן . גם יפתח הגלעדי , השופט השמיני , ניסה למנוע מלחמה על ידי משא ומתן . מיד לאחר שהתמנה לעמוד בראש יושבי הגלעד , ניסה יפתח הגלעדי לפנות אל מלך בני עמון ולפתוח עמו במשא ומתן . יפתח קיווה להגיע להסדר עם מלך בני עמון שימנע מלחמה ביניהם . בספר שופטים פרק יא , מסופר כי יפתח שלח שליחים אל מלך בני עמון ובפיהם מסר קצר ופשוט : " מה-לי ולך כי-באת אלי להלחם בארצי" ( שופטים יא , ( 12 כלומר אין בינינו סכסוך . מדוע חדרת לארצי כדי להילחם בי ? מעניין לראות שדווקא יפתח שניהל משא ומתן שקול עם בני עמון , נכשל בניהול משא ומתן עם בני אפרים . יפתח , לאחר ששב מהקרב עם בני עמון נתקל , בדומה לגדעון , בביקורת מצד בני אפרים " מדוע עברת להלחם בבני- עמון ולנו לא קראת ללכת עמך ביתך נשרף עליך באש" ( שופטים יב . ( 1 בשונה מתגובתו השקולה ומדיבורו המפייס של גדעון , הגיב יפתח בכעס , שהוביל למלחמת אחים בה נפלו רבים מבני אפרים . שאלות . 1 קראו בספר שופטים פרק יא , . 28-12 מהי תשובתו של מלך עמון ? מה התנאי שלו למנוע מלחמה ? . 2 כיצד מנסה יפתח בכל זאת לשכנעו למנוע מלחמה ? . 3 המשלחות ששלח יפתח מנסות לשכנע את מלך בני עמון ששטח המריבה שייך לבני ישראל ושאין למלך בני עמון סיבה לפתוח במלחמה . הן משמיעות בפניו שלוש טענות : א . הטענה הראשונה בפרק יא , 22-15 היא טענה היסטורית . הביאו ציטוט מדברי השליחים . ב . הטענה השנייה בפרק יא , 24-23 היא טענה דתית . הביאו ציטוט ממנה . ג . הטענה השלישית בפרק יא , 26-25 היא טענה מוסרית . הביאו ציטוט ממנה . . 4 יפתח ניהל משא ומתן עם העמונים כדי למנוע מלחמה וכדי להשאיר את השטח בידי בני ישראל . אנחנו יכולים ללמוד רבות מהתנהלותו של יפתח . כתבו שלושה דברים חשובים שלמדתם מדרך ניהול המשא ומתן של יפתח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר