עמוד:12

משלי טו | 7-1 , מענה-רך ישיב חמה ספר משלי הוא אחד מספרי החכמה בתנ"ך . בספר מסרים אוניברסליים ( כלל אנושיים , ללא ייחוד לאומי . ( הספר משופע בפתגמים ולהם מוסר השכל בשפה שירית ובתחביר הנקרא במקרא משל . הפתגמים הם מסר והדרכה לחיים טובים ולהתנהגות מוסרית . אם ננהג על פי ' ההמלצות' בספר , חיינו יהיו מוסריים יותר . על פי הפסוק הראשון בספר , הספר נכתב בידי שלמה המלך החכם מכל אדם . ואולם בהמשך הספר מופיעים שמות של חכמים נוספים ופתגמים שנאמרו מפיהם . חוקרים רבים סבורים שספר משלי נכתב זמן רב אחרי ימיו של שלמה המלך . שם הספר , כשמותיהם של ספרים נוספים במקרא , נקרא כשם הפסוק הראשון הפותח אותו : " משלי שלמה בן-דוד מלך ישראל" ובהמשך " לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה . " משלי טו , גדעון ויפתח : כוחו של הדיבור משלי טו 1-7 עוסק בכוחו של הדיבור . בסיפורים שלמדתם מספר שופטים ובייחוד מהסיפור על השופטים גדעון ויפתח , ראיתם עד כמה גדול כוחו של הדיבור בהנהגה . על גדעון , השופט החמישי , מסופר בהרחבה רבה שכמוה לא הכרנו עד כה . הסיפור משתרע על פני שלושה פרקים . מדוע ? ייתכן שהסופר המקראי ביקש להדגיש את העובדה שזו הפעם הראשונה שהעם טוען כי שלטון מלוכני עשוי לפתור את הבעיות שנובעות מהיעדר מנהיג אחד לכל העם , לכל השבטים . מדוע רצה העם מלך ? בשל רצונו להיות ככל העמים השכנים : לחקות אותם בצורת ההנהגה , באופן שבו הם עבדו את אליליהם ובתחומים נוספים . גדעון היה שופט מעורר הערצה . לאחר שטיהר את בית אביו ואת עירו מפולחן הבעל , הוא יצא למלחמת ישועה בחיל המדיינים ובעלי בריתם . גדעון תקע בשופר כדי לקרוא לעם למלחמה . השבטים אשר , זבולון ונפתלי מיהרו להצטרף אליו לצד הלוחמים ממשפחת אביעזר . אנשי שבט אפרים הצליחו לתפוס את עורב ואת זאב , שני שרי מדיין , הרגו אותם והביאו לגדעון את ראשיהם כהוכחה . בבואם לגדעון הייתה בפיהם טענה קשה . הם זעמו על גדעון שלא הזעיק אותם לקרב בזמן ששלח לקרוא לשבטי מנשה , אשר ונפתלי ( פרק ו , ( 35 וקרא להם רק בשלב המרדף אחרי המדיינים . הם כעסו מאוד והכעס הפך למריבה קשה ככתוב " ויריבון אתו בחזקה" ( שופטים ח . ( 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר