עמוד:9

כרטיסים מצוירים א . צליל באיורים - התלמידים ימצאו בכרטיסים המצוירים מילה , שיש בה הצליל המבוקש : מילה שפותחת בצליל שנלמד , מילה שהצליל הנלמד נמצא בתוכה , או מילה שהצליל הנלמד נמצא בסופה . התלמידים יהגו את המילה , יפרקו את צליליה , וידגישו את הצליל שנלמד . ב . רביעיות - התלמידים ( או המורה ) יבנו רביעיות של הכרטיסים המצוירים , ורק בתמונה אחת יהיה הצליל המבוקש . יש לזהות את הצליל הזה . ג . משחקים בזוגות - כל תלמיד או תלמידה מוצאים זוג של כרטיסים , שיש להם צליל משותף , ובני הזוג יגלו את הצליל המשותף . ד . בניית סיפור - התלמידים יבחרו 4 כרטיסים , ויבנו סיפור קצר שיכיל מילים מהכרטיסים . כרטיסי האותיות והתנועות במהלך הקניית אות או בסיכום ההקניה אפשר לשחק באביזרים שבערכה באופנים שונים . . 1 צליל - בחרו את האות ואת סימני הניקוד שנלמדו . צרפו אותם זה לזה , והכיתה תקרא בקול את הצירוף . . 2 מילים שלמות - לאחר שנלמדו מילים שלמות , הרכיבו את אותיות הא"ב של המילים מהכרטיסים . לשם כך בחרו את האות ואת סימני הניקוד שנלמדו . אפשר גם לבקש מן התלמידים לבנות את הצלילים ולצרפם למילה , ובהמשך - הכיתה תקרא את המילה בקול . ד . יש מילה כזאת בעברית ? - אפשר לבנות משחק : על סדרת כרטיסים אחת כותבים מילים בצורתן הבסיסית ללא ניקוד ( למשל : זמר , גנן , צייר ;( על סדרת כרטיסים אחרת כותבים סיומות של מילים ( למשל : -ה , -ת , -ים . ( הילדים יתאימו מילה בסיסית לסיומת , ויבדקו את עצמם ( מודעות מורפולוגית . ( ה . מילים חלופיות - על כרטיסים כותבים מילים אלטרנטיביות , שמתאימות לשיבוץ במשפט , ושואלים את הילדים : מה השתנה ? האם המילה מתאימה לתוכן או לא מתאימה ? מדוע ? איזו מילה מתאים לשבץ כאן ? מדוע ? ההחלפה יכולה להיות על בסיס סמנטי או על בסיס התאמה דקדוקית . ו . תיבת המילים הכיתתית - כל פעם שתילמד מילה חדשה , תלמיד או תלמידה יקבלו אותה לכתיבה על כרטיס . על החלק האחורי הם ידביקו / יציירו תמונה המתארת המילה . אם לא יוכלו לצייר - ישאירו רק את המילה הכתובה . הכרטיסים יוכנסו לתיבה הכיתתית וישמשו אחר-כך לכתיבת טקסטים ולמשחקי זיכרון . כדאי לתלות בכיתה דף בקרה של שמות הילדים . כל ילד וילדה יכתבו ליד שמם את המילים שהם הוסיפו לתיבה . כך תתקבל רשימת המילים , שהכיתה צריכה לדעת לכתוב ולקרוא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר