עמוד:7

הקניית צליל חידות שהרמז לפתרונן הוא הצליל הפותח או הצליל הסוגר ( למשל : " יש לי 4 רגליים וזנב , ושמי מסתיים בצליל . ( "ב ויש גם חידות המתבססות על איורים . צלילים בשמות הילדים - כתבו צליל על הלוח , וקראו בשמות הילדים בכיתה . הילדים יתארגנו בקבוצות שהצליל הזה נמצא ( או לא נמצא ) בשמם . ציור - התלמידים יבחרו בחוברת מילה הפותחת בצליל שנלמד ( אפשר מתוך האיורים , ( ויציירו את הכתוב במילה . מילים בעולם - בקשו מהתלמידים לחפש בכיתה , בבית-הספר , בבית - מילים המכילות את הצליל שנלמד . בשלבים הראשונים כדאי להימנע מהצגה של צלילים , העלולים לגרום לשגיאות כתיב ( א / ה / ע , ט / ת , כ / ח , ב / ו . ( רק בהמשך ההקניה הפנו את תשומת הלב של התלמידים לכך שבעברית יש צלילים שאמנם הם נשמעים אותו הדבר , אך הם נכתבים אחרת , והדגימו . הצעות לפעילויות כלליות ההצעות לפעילויות מדגימות איך להשתמש באיורים , בטקסטים ובפעילויות שבחוברת כמנוף לעשייה רחבה ועשירה בכיתה . איורים כתומכי קריאה בחוברת יש איורים רבים . האיורים שונים מבחינת התייחסותם אל הטקסט . . 1 האיור מייצג בדיוק את מה שכתוב בקטע - במקום שיש איור כזה , יש להסביר את משמעותו . איור זה הוא עזרה חזותית למתקשים בקריאה . . 2 האיור מדגים רק משפט אחד מכל הקטע - יש להסביר לתלמידים שהם יכולים להסיק מן האיור רק פרטים בודדים . . 3 האיור הוא " הטקסט" - איורים אלה מוצגים לרוב במרכז הדף . האיור מוסיף מידע על הטקסט . יש לחזק אצל התלמידים את היכולת להבחין בפרטים של האיור ולהסיק מסקנות ממנו . זאת אסטרטגיה שונה מהקודמות , ומטרתה לחזק את התפיסה שיש טקסטים כתובים , אך יש גם טקסטים חזותיים , וגם אותם צריך לדעת לקרוא ( אוריינות חזותית . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר